جمعه 14 اردیبهشت 1403

جهش واردات نفت چین از روسیه

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
جهش واردات نفت چین از روسیه

بر اساس داده های اداره کل گمرک چین، این کشور از ماه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی 28.528 میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده که 12.85 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، بر اساس داده های اداره کل گمرک چین، این کشور از ماه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی 28.528 میلیون تن نفت از روسیه وارد کرده که 12.85 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده نفت چین است و پس از آن عربستان سعودی (با 19.8 میلیون تن) و عراق (با 15.6 میلیون تن) در رتبه‌های بعدی فهرست بزرگترین صادرکنندگان نفت به چین قرار دارند.

از نظر ارزش، صادرات نفت روسیه به چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی با 17.9 درصد افزایش به 13.858 میلیارد دلار رسیده است.

پیش از این، دینگ ژی‌شیانگ، معاون نخست‌وزیر چین، هنگام سخنرانی در بیستمین نشست کمیسیون بین‌دولتی دوکشور درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دسامبر 2023، بر آمادگی پکن برای تقویت تجارت انرژی با مسکو تاکید کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز در این نشست اعلام کرد که همکاری های دو کشور در بخش انرژی به بالاترین سطح خود رسیده است.

این در حالی است که شبکه خبری بلومبرگ روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در هفته دوم آوریل تقریباً به بالاترین رقم سالانه خود رسیده و جریان این کالا از بنادر اصلی این کشور رکورد زده است.