پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

جوبایدن جزء طبقه بسیار ثروتمند آمریکا نیست

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
جوبایدن جزء طبقه بسیار ثروتمند آمریکا نیست

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از بیزینس اینسایدر، پس از ماه ها جنجال سرانجام نامزد دموکرات ها با شکست رقیب جمهوری خواهش به چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا بدل شد. در حال حاضر مجموع ثروت جو بایدن و همسرش جیل بایدن حدود 9 میلیون دلار برآورد می شود که بخش بزرگی از این ثروت از محل سخنرانی های عمومی و فروش آثار آن ها بوده است.

بایدن از سال 1972 وارد زندگی سیاسی حرفه ای شد و با شکست رقیب جمهوری خواهش در انتخابات مجلس سنا به پنجمین سناتور جوان تاریخ آمریکا بدل شد. وی پس از آن نیز به مدت 30 سال سناتور زادگاهش یعنی ایالت دلاویر بود. بایدن یک بار خود را فقیرترین عضو سنا خوانده بود و در بعضی مواقع خود را متعلق به طبقه متوسط معرفی می کرد. او سپس به عنوان یار انتخاباتی باراک اوباما برگزیده شد و بین سال های 2009 تا 2016 به عنوان معاون اول در هر دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباما خدمت کرد.

حقوق سالانه بایدن در سال 2009 یعنی زمانی که مجلس سنا را به مقصد کاخ سفید ترک کرد، حدود 169 هزار دلار در سال بود اما به عنوان معاون اول حقوق وی 30 درصد افزایش یافت و به 225 هزار دلار در سال رسید. طبق اعلام نشریه فوربس، او در مدت هشت سال معاون اولی خود حدود نیم میلیون دلار دریافتی تحت عنوان مزایای بازنستگی و تامین اجتماعی داشته اما بیشتر ثروت وی مربوط به دوران پس از ریاست جمهوری اوباما بوده است.

بایدن دو اثر مشهور دارد که یکی مربوط به سال اول معاونت وی و دیگری به نام " به من قول بده پدر' مربوط به سال 2017 بوده است که کتاب دوم بیش از 300 هزار نسخه فروش داشت.

به گفته نشریه واشنگتن پست، خانواده بایدن در یک خانه 20 سال ساخت در شهر ویلمینگتون ایالت دلاویر ساکن بوده اند. آن ها این خانه را 350 هزار دلار خریداری کردند که ارزش فعلی آن حدود دو میلیون دلار برآورد می شود.