چهارشنبه 2 خرداد 1403

حجاب تضمین‌کننده امنیت و مصونیت‌بخشی به مقام زن است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
حجاب تضمین‌کننده امنیت و مصونیت‌بخشی به مقام زن است

فلسفه وجودی حجاب در جامعه به عنوان تضمین‌کننده امنیت و آرامش روحی و روانی جامعه و عاملی برای مصونیت‌بخشی به مقام زن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس؛ خداوند در سوره احزاب، آیه ی 59 خطاب به پیامبرگرامی اسلام حضرت محمد (ص) آورده است:" یا ایها النبی، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفوراً رحیماً" ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده ی مهربان است».

پوشش در جامعه برای زنان به عنوان یک سد دفاعی برای در امان ماندن از آسیب های اجتماعی است که دین مبین اسلام نیز دستور به رعایت پوشش مناسب برای زنان داده است. حجاب، هم زمینه انحرافات اخلاقی را کم میکند و هم به زن امنیت و آرامش و مصونیت می‌بخشد.

آنچه امروز در جامعه شاهد آن هستیم نفوذ بیش از حد استحاله فرهنگی فرهنگ غرب در حوزه مد و لباس است که متاسفانه در طی چندسال گذشته چنان جوانان این سرزمین را تحت تسلط خود قرار داده است که سبک زندگی آنان را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

فروش انواع و اقسام مدل های لباس با پوشش های غیرمتعارف و به اصطلاح زننده در فروش و عرضه مانتوهای جلوباز و فشن در سطح بازار و اجبار کردن خریدار به چنین مدل های به دلیل نبود لباس های مناسب باعث شده است تا این اقدام به خودی خود زمینه ساز ترویج فرهنگ غرب شود.

باوجودی که مقام معظم رهبری دو دهه گذشته از ناتوی فرهنگی خبرداده و به مسولان و متولیان امر متذکر شده اند ولی این مهم از سوی مسولان مورد غفلت قرار گرفته است تا جایی که امروز موجی از بی حجابی را در جامعه شاهد هستیم.

ترویج فرهنگ غربی با پوشش های غیرمتعارف و زننده در سطح خیابان ها و کوچه ها به گونه ای است که حقیقتا کار برای خانواده های متدین نیز کمی سخت تر شده است چرا که این پوشش های غیرمتعارف در سطح جامعه مسیر متعالی شدن جامعه را متحول کرده است.

پوشش، معرف شخصیت و عفت زن مؤمن است و موجب می گردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به دید شهوت و هوسرانی به او بنگرند. این آیه، بیان می دارد: زنان مؤمن برای این که مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه ای برای بی حرمتی به آنها فراهم نگردد.

خیاطی ها بیشترین نقش را در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در دوخت انواع لباس بر اساس الگوهای ایرانی و اسلامی دارند که امیدواریم متولیان حوزه فرهنگ به خصوص صنوف مختلف بازار خود را در قبال عفت و حجاب جامعه مسوول بدانند و دغدغه فرهنگ اصیل ایرانی را در حفظ پوشش عفاف و حجاب در جامعه داشته باشند.

زینب جعفری؛ فعال رسانه‌ای

انتهای پیام /