سه‌شنبه 3 مهر 1403

حجت‌الاسلام و‌المسلمین صادقی: ایجاد حل اختلاف می‌تواند به سازش مردم در مسیر احقاق حق کمک کند

خبرگزاری میزان مشاهده در مرجع
حجت‌الاسلام و‌المسلمین صادقی: ایجاد حل اختلاف می‌تواند به سازش مردم در مسیر احقاق حق کمک کند

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: ایجاد حل اختلاف در برخی از ایام سال می‌تواند به سازش مردم در مسیر احقاق حق و رسیدن به تفاهم فعالیت کند پیش نویسی در این زمینه تهیه شده که به اجلاس پنجم آستان‌های مقدس کشور ارائه می‌شود.

خبرگزاری میزان - «پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی» با حضور تولیت‌های آستان‌های مقدس و اصحاب رسانه در هتل کرامت شهر ری برگزار شد، در این نشست خبری حجت الاسلام و‌المسلمین صادقی پیرامون ظرفیت آستان‌های مقدس در پرداخت به موضوع خانواده گفت: کارکرد اجلاس‌های متبرکه آثار و برکات بسیاری را در بر دارد این آثار در حوزه‌های اجتماعی و خانواده قابل توجه است آستان‌های مقدس به خاطر نقش معنوی که در بین افراد جامعه دارند می‌توانند نقش مهمی در پیوند دادن مردم در بخش‌های مختلف خصوصا خانواده داشته باشند.

وی در همین راستا تاکید کرد: از آنجا که در جامعه ما پیوند‌ها حول محور ولایت شکل گرفته و رابطه مستحکمی بین اولیا و خداوند همچنین مومنان وجود دارد آستان‌های مقدس می‌توانند نقش موثری در ایجاد صلح و وحدت در گسست‌های بین افراد جامعه داشته باشند و هرگونه فعالیت در این زمینه می‌تواند آثار ارزشمندی را در جامعه بر جای بگذارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه همچنین ابراز کرد: امروز تنش‌های بسیاری در جامعه شکل گرفته و گسست‌های بسیاری بین خانواده‌ها دوستان و یا حتی در بین همکاران ایجاد می‌شود این کشمکش‌ها به نزاع و پرونده‌سازی می‌انجامد، اما وقتی ما افراد بزرگی همانند «امام رضا (ع)» و یا حضرت «فاطمه معصومه (ع)» را در کشور داریم می‌توانیم از ظرفیت‌های آنان استفاده کنیم و در راستای فعال کردن شورا‌هایی مانند شورای حل اختلاف و بخش‌های همانند همیاران و سفیران حل اختلاف طلایه‌داران و سفیران صلح فاطمی و یا سفیران حسنی و... استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی اظهار کرد: البته تفاهمنامه‌ای بین قوه قضاییه و آستان مقدس حضرت «امام رضا (ع)» پست شده که در این تفاهم نامه به ایجاد حل مشکلات پرداخت خواهد شد این سند می‌تواند راهبردی ارزنده در راستای حل بسیاری از مشکلات و اختلافات در جامعه باشد البته این مهم در بخش‌های دیگری نیز می‌تواند به اجرا گذاشته شود، اما برای ایجاد این فعالیت رایزنی‌های دیگری را با آستان‌های مقدس دیگر انجام داده ایم.

وی در همین راستا تصریح کرد: ایجاد حل اختلاف در برخی از ایام سال می‌تواند به سازش مردم در مسیر احقاق حق و رسیدن به تفاهم فعالیت کند پیش نویسی در این زمینه تهیه شده که به اجلاس پنجم آستان‌های مقدس کشور ارائه می‌شود این پیش‌نویس مشابه تفاهم نامه‌ای است که با آستان قدس رضوی بسته شده است و در صورت صلاح دید اجلاس می‌تواند در تمام آستان‌های مقدس به اجرا گذاشته شود و ما آمادگی خود را برای این مهم اعلام کرده‌ایم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه خاطرنشان کرد: با در پیش گرفتن این سند می‌توانیم با کمک خادمان را به عنوان ماموران صلح و سازش بین مردم قرار دهیم که می‌تواند نقش موثری را در ایجاد آرامش ایجاد کند بررسی‌ها نشان داده است که تفاهم‌نامه‌ای که در مشهد به اجرا گذاشته شده است توانسته تا 50 درصد از اختلافات را به سازش برساند امیدواریم که این سند مورد بررسی قرار گرفته و به اجرا گذاشته شود.

*** رسیدن به رهنمود‌های راهگشای فرهنگی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب

آیت‌الله ری شهری نیز در این اجلاسیه ضمن تاکید بر شرط اصلی در رسیدن به اهداف اجلاسیه آستان‌های مقدس کشور بر عمل به منشور ولایت تاکید کرد و گفت: این اجلاسیه‌ها باید مقدمه‌ای برای رسیدن به رهنمود‌های راهگشای فرهنگی و اجتماعی رهبر معظم انقلاب در حوزه هم افزایی بیشتر آستان‌های مقدس کشور باشد.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن نظرات رهبر معظم انقلاب اجلاسیه‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرک به اهداف اصلی خود نخواهد رسید، عنوان کرد: ایشان نقطه نظر‌های وسیع و دقیقی در این حوزه‌ها دارند که باید چراغ راه همه ما شود، استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب علاوه بر افزایش هم افزایی آستان‌های مقدس کشور موجب هماهنگی بیشتر و توسعه همکاری‌ها نیز می‌شود.

وی استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب را در پیش برد اهداف اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه نه تنها مستحب بلکه واجب دانست و افزود: تولیت‌های آستان‌های مقدس کشور باید از ایشان درخواست دیدار و جلسه‌ای ویژه برای پیش برد برنامه هایشان داشته باشند، بیان نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد بقاع متبرکه و رهنمود‌های کار ساز ایشان باید به عنوان منشور ولایت قرار گیرد تا شاهد تحول در حوزه هم افزایی آستان‌ها و بقاع متبرک باشیم.

ری شهری یادآور شد: امروز ما به عنوان تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور وظیفه داریم علاقمندی مردم به اهل بیت (ع) را به سمت اهداف متبرک از پیش تعیین شده هدایت کنیم، استفاده از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب موجب از بین رفتن اختلافات، هم افزایی بیشتر و ضمانت اجرا داشتن تصمیمات اجلاسیه‌ها می‌شود.

در حال تکمیل....