یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا؛ "AFC" تشکر، تشکر

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا؛ "AFC" تشکر، تشکر

«این تو بیمری از آن تو بمیری‌ها نیست» و دیگر نمی‌شود با امضا گرفتن از بازیکنان و وعده دادن به بدهکاران، مهر مجوز حرفه‌ای بودن پای برگه‌ی باشگاه‌های ایرانی بیفتد.

عصرایران؛ مصطفی داننده - احتمالا وقتی این یادداشت را می‌خوانید استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه‌های آسیا حذف شده‌اند. خیلی بعید است که دیگر بشود سر «AFC» کلاه گذاشت و از آنها مجوز گرفت.

به خاطر این حذف باید سپاس گزار کنفدارسیون فوتبال آسیا باشیم که بالاخره ترمز بی سروسامانی در باشگاه‌های ایرانی را کشید. تیم‌هایی که به زمین و زمان بدهکار هستند، ورزشگاه اختصاصی ندارند، چه می‌گویم؛ زمین تمرین ندارند و هر روز باید جایی در پایتخت تمرین کنند، در کجای دایره حرفه‌ای بودن تعریف می‌شوند.

«این تو بیمری از آن تو بمیری‌ها نیست» و دیگر نمی‌شود با امضا گرفتن از بازیکنان و وعده دادن به بدهکاران، مهر مجوز حرفه‌ای بودن پای برگه‌ی باشگاه‌های ایرانی بیفتد.

تیم‌های دولتی را به اسم خصوصی به ای اف سی معرفی می‌کنیم و بعد خوشحالیم که هر سال در آسیا حضور داریم و سر نهاد مربوطه را کلاه گذاشتیم.

رفتاری که ما در قبال AFC»» داریم، درست مثل رفتار پزشکانی است که با نگذاشتن دستگاه کارت خوان، از دادن مالیات فرار می‌کنند. قانون گریزی در هر حالتی ناپسند است؛ از نهادی مثل فدراسیون فوتبال که باید نماد قانون گرایی باشد زشت‌تر.

حالا حداقل با این تصمیم AFC»» تیم‌های ایرانی مجبور می‌شوند به سمت حرفه‌ای گری واقعی بروند. دولت مجبور است به صورت حقیقی دو تیم استقلال و پرسپولیس را به بخش خصوصی واگذار کند.

اگر نبود این تصمیم درست کنفدارسیون فوتبال آسیا، ما هر سال شاهد تکرار این داستان پر درد تیم‌های دولتی در ایران بودیم. اصلا چرا باید دولت در فوتبال تیم داری کند؟ فوتبال حرفه‌ای دنیا را ببیند؛ تیم‌ها در اختیار بخش خصوصی هستند و با تصمیم‌های درست اقتصادی مسیر موفقیت را طی می‌کنند.

دولت‌ها تنها با وام‌های بلند مدت و با سود کم به این تیم‌ها کمک می‌کنند تا سرپا بمانند یا برای خود ورزشگاهی بسازند. درست همانکاری که دولت ترکیه با فوتبال این کشور کرد. این تصمیم درست فوتبال آماتور ترکیه را تبدیل به یک لیگ حرفه‌ای کرد که مشهورترین بازیکنان فوتبال جهان در آن بازی می‌کنند.

شما وقتی با یک نهاد بین‌المللی روبرو هستید باید به صورت شفاف در عملکرد خود توضیح دهید. باید به قانونی که وضع کرده است، عمل کنید و گرنه آنها با ریش سفیدی و پارتی بازی، هیچ کاری را پیش نمی‌برند. به قول قدیمی‌ها «شتر سواری دولا دولا نمی شود.»

لطفا اسم این تصمیم را هم توطئه علیه فوتبال ایران نگذارید و که ای اف سی، تیم‌های از عربستان و امارات را هم با همین فرمان از لیگ قهرمان کنار گذاشته است.

اینبار باید دبیرکل فدراسیون فوتبال آسیا را به تهران دعوت کنیم و به او نشان شجاعت بدهیم که کاری کرده است که فوتبال ایران به معنای واقعی به سمت حرفه‌ای گری حرکت کند.

بیشتر بخوانید: حذف 2 تیم عربستانی از لیگ قهرمانان آسیا استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان فوتبال آسیا حذف شدند لینک کوتاه: asriran.com/003Opa