یک‌شنبه 15 مهر 1403

حضور پرشور دانش‌آموزان در نخستین روز جشنواره 36

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حضور پرشور دانش‌آموزان در نخستین روز جشنواره 36

سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال هم به دبیری مجید زین العابدین رئیس بنیاد سینمایی فارابی از 14 تا 19 مهر ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

نخستین روز از سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان درحالی برگزار شد که برخی از مسئولین، اهالی رسانه، منتقدین، دانش آموزان در ساعات ابتدایی آغاز جشنواره در سینما‌ها حضور داشتند و دانش آموزان استقبال بسیار خوبی از آثار روی پرده سینما‌های اصفهان داشتند.

در ساعات ابتدایی نخستین روز از جشنواره سی و ششم فیلم کودک و نوجوان اصفهان مجید زین العابدین دبیر جشنواره پیامی منتشر کرد که خلاصه‌ای از این متن در ادامه این خبر قرار داده شده است.

مجید زین العابدین دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان:

سینمای کودک و نوجوان، جلوه‌ای از درخشش اندیشه چند نسل ستارگان فرهنگ و هنر در سپهر سینمای ایران است. نام‌های پرآوازه و بلندی که یا با سینمای کودک و نوجوان آغاز کردند، یا به آن تأسی جستند. سینمای کودک و نوجوان سینمای عشق، تعلیم و پرورش است. جایی که پرده جادویی سینما، سفر خیال‌انگیز فرزندان این سرزمین را به سوی قله‌های پیشرفت و موفقیت سوق می‌دهد و آرزو‌های کودکانه را با آرمان‌خواهی آنان به پرواز درمی‌آورد.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پل اتصال کودک درونِ فیلم‌سازان بزرگ‌سال با آرمان‌شهر آرزو‌های بچه‌هاست؛ جایی که دو جهان زیست متفاوت را در شهر قصه‌ها به یکدیگر پیوند می‌دهد. قصه خیالی همه کودکان و نوجوانان دنیا در این سینما سرشار از رنگ‌هاست، اما قصه کودکان غزه و لبنان در این سینما، قصه‌ای سرخ و تراژیک است. در فاصله دو جشنواره سال گذشته تا امسال، بچه‌های همه دنیا با صدای لالایی مادرانه در سرزمین رویاهایشان آرامش دارند، اما کودکان غزه با غرش دهشتناک بمب‌ها، به جای پرواز در سرزمین خیال‌ها، از میان خرابه‌های سرزمین مادری خود به آسمان پر می‌کشند. بچه‌های فلسطین و لبنان به جای تماشای فیلم و لذت سینما، تصویر کلوزآپ غم‌هایشان قاب دوربین‌های خبری دنیاست..

سینمای کودک و نوجوان در یک سال گذشته در تولید و اکران، حرکتی رو به رشد را پیشِ روی خود داشته و حضور چند میلیونی خانواده‌ها و مخاطبان برای دیدن فیلم‌های کودک و نوجوانِ اکران‌شده در سینما‌های کشور، نوید پویایی این سینما را به شرط تولیدات باکیفیت داده است. همچنین جشنواره سی‌وششم فرصتی جدید برای نمایش خلاقیت‌ها و نمایان‌گر نگاه نو به این سینماست. جشنواره‌ای که غایت آن نه بر رقابت محض، که بر تعالی و حمایت از سینمای کودک و نوجوان بنا نهاده شده است.

«میرو»، «شمشیر و اندوه» و «آن دو» روی پرده سینماهای اصفهان

در دومین روز نمایش فیلم‌های بلند ایرانی سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در سینما ساحل نشست پرسش و پاسخ سازندگان سه فیلم «میرو»، «شمشیر و اندوه» و «آن دو» با حضور اهالی رسانه، منتقدان و خبرنگاران نوجوان برگزار شد.

از این رو نشست فیلم‌های «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی در ساعت 17، «شمشیر و اندوه» به کارگردانی مشترک عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری در ساعت 19 و «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی در ساعت 21:15 در پردیس سینمایی ساحل برگزار شد. مدیریت و اجرای این نشست ها با سحر قناعتی گزارشگر نام آشنای سیما و کارشناس سینما است..

کودکان و نوجوانان مهمترین و جدیترین مخاطبان و تماشاگران آینده‌ساز کشور

در ادامه این روز سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پیامی ارسال کرد:.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سینما با ظرافت‌ها و ظرفیت‌های گوناگون و متعدد خود، هنری پویا، جذاب و شناخته شده است که تمامی سطوح سنی و فرهنگی را با هر قشر و از هر سلیقه ای در دایره علاقه مندان خاص و عام خود قرار می‌دهد.

برگزاری رویدادها و جشنواره‌های سینمایی به ویژه در قامت جهانی می‌تواند ضمن حفظ و اشاعه این هنر رسانه برگرفته از شأن و ذوق و دانش سینماگران ایرانی، کودکان و نوجوانان این سرزمین کهن و لبریز از هنر را در گونه‌های گوناگونش پیشرفت و ارتقایی افزون ببخشد و در این میان با توجه به استعداد، شوق و کنجکاوی کودکان و نوجوانان که از مهمترین و جدیترین مخاطبان و تماشاگران آینده‌ساز کشور عزیزمان ایران به شمار می آیند،.

اکنون در چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ایران، سی و ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد تا همچنان پرنشاط و شادابتر از همیشه، پروانه‌ها را به گرد شمع امیدآفرین خود ببیند؛ پرتویی که انجمن افروز سینما و سینماگر و سینمادوست است تا ایفاگر فرهنگی‌ترین نقش هنر، سینما و پرده عریض نقره‌ای این رسانه اثرگذار و همه‌گیر باشد.

بایستی توجه داشت که سینما محصور در فرم، تکنیک و ساختار نبوده و نیست بلکه وظیفه دارد طعم صلح و عدالت را در ایران اسلامی و جهان انسانی یادآور شود، به گونه‌ای که از یکسو محروم‌ترین کودکان و نوجوانان ایرانی را در این رؤیای دست نیافتنی حاضر نموده و مشارکت دهد و از سوی دیگر بتواند همدلی و همدردی خویش را با کودکان مظلوم غزه و لبنان بازنمایی کند.

کودکان و نوجوانان، بزرگ ترین و درخشان ترین ثروت جامعه و سرمایه ملی

همچنین در ادامه این روز محد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان. پیامی ارسال کرد:

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور:

تردیدی نیست که کودکان و نوجوانان، بزرگ ترین و درخشان ترین ثروت جامعه و سرمایه ملی به شمار می آیند و آینده این سرزمین، در دستان این نسل خلاق و نواندیش است - دنیای پاک و پرشور و نشاطی که در آن، الگوهای امیدآفرین و الهام‌بخش برای جامعه و آیندگان شکل می گیرد - و جامعه همواره، محتاج خیالات ناب کودکانه آن هاست تا رنگ تازه‌ای بیابدو

در سال های اخیر، از سوی سازمان سینمایی، اهتمام ویژه‌ای روی فیلم های کودک ونوجوان، صورت گرفته است که خوشبختانه، امروز، افق و جهش امیدوارکننده این حوزه در زمینه رشد مخاطب و اقتصاد بهتر آن را شاهد هستیم، و این گونه سینمایی در اکران، بازاریابی و ارزآوری موفق تر ظاهر شده است. حضور چشمگیر تعدادی از آثار این حوزه، در «بازارهای ملی و بین‌المللی» دلیل محکمی براین ادعاست و این دستاورد را، محصول همت و هم افزایی بخش های دولتی و خصوصی می دانیم.

سینمای امروز ما می تواند با استفاده از فرهنگ، ادبیات و تمدن غنی ایرانی و اسلامی، بستر رویش و پرورش نسل‌های آگاه، مؤمن و شجاع و متعهد به آرمان‌های انسانی، ملی و بشری باشد و این رویداد ریشه دار فرهنگی هم، می‌تواند با تکیه بر پیشینه طولانی و پربار و جایگاه اجتماعی و تاریخی خویش، این مسیر را برای فیلمسازان و هنرمندان هموارتر سازد.

برگزاری این جشنواره خاطره ساز به میزبانی شهر اصفهان، محصول تلاش جمعی مراکز مختلف، بویژه، «شهرداری اصفهان» و «بنیاد سینمایی فارابی» است که جا دارد از تلاش همه حامیان، هنرمندان و دست اندرکاران بویژه شهردار محترم اصفهان و دبیر پرتلاش این جشنواره تشکر و قدردانی نمایم.

خبرنگار: زهرا بالاور

حضور پرشور دانش‌آموزان در نخستین روز جشنواره 36 2