سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

حفظ جایگاه نخست ملی دانشگاه تهران در رتبه‌بندی «شانگهای»

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حفظ جایگاه نخست ملی دانشگاه تهران در رتبه‌بندی «شانگهای»

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در ویرایش پیشین نظام رتبه‌بندی شانگ‌های نیز دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و در میان 400 مؤسسه پیشرو جهان جای گرفته بود. بیش از یک دهه است که دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی در جایگاه نخست ملی جای می‌گیرد. در نمودار یک، روند سالانه جایگاه جهانی دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است. رتبه‌بندی شانگهای، جایگاه مؤسسه‌ها را به شکل...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در ویرایش پیشین نظام رتبه‌بندی شانگ‌های نیز دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و در میان 400 مؤسسه پیشرو جهان جای گرفته بود. بیش از یک دهه است که دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی در جایگاه نخست ملی جای می‌گیرد.

در نمودار یک، روند سالانه جایگاه جهانی دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی گزارش شده است. رتبه‌بندی شانگهای، جایگاه مؤسسه‌ها را به شکل بازه‌ای منتشر می‌کند و دانشگاه تهران در سال 2022 میلادی در بازه 301 تا 400 جهان جای گرفته است. در نمودار زیر، روند سالانه جایگاه دانشگاه تهران در نظام رتبه‌بندی شانگ‌های گزارش شده است. بر پایه گزارش سال 2022 میلادی نظام رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان یا «شانگهای»، افزون بر دانشگاه تهران، 10 مؤسسه ایرانی دیگر نیز در میان 1000 مؤسسه برتر جهان هستند. از این رو، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «تربیت مدرس»، «صنعتی امیرکبیر»، «صنعتی شریف»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «علم و صنعت ایران»، «علوم پزشکی مشهد»، «فردوسی مشهد»، «علوم پزشکی ایران» و «تبریز» مؤسسه‌های دیگر ایرانی هستند که در میان 1000 مؤسسه برتر جهان جای گرفته‌اند. در جدول زیر رتبه‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی آمده است. رتبه‌بندی جهانی «شانگهای» مؤسسه‌های پیشرو در جهان را بر پایه شش سنجه کلیدی ارزیابی می‌کند. دانش‌آموختگان برنده جایزه «نوبل» یا مدال «فیلدز» (10 درصد امتیاز)، اعضای هیئت علمی برنده جایزه «نوبل» یا مدال «فیلدز» (20 درصد امتیاز)، پژوهشگران پراستناد در 21 زمینه علمی (20 درصد امتیاز)، انتشارات در نشریه‌های «ساینس» و «نیچر» (20 درصد امتیاز)، انتشارات در نمایه‌های استنادی علوم و علوم اجتماعی (20 درصد امتیاز)، و سرانه عملکرد اعضای هئیت علمی (10 درصد امتیاز) سنجه‌های ارزیابی در این نظام رتبه‌بندی هستند. بر این پایه، بهترین امتیاز دانشگاه تهران در سنجه «انتشارات در نمایه‌های استنادی علوم و علوم اجتماعی» به دست آمده است.

در مقایسه با دیگر مؤسسه‌های ایرانی، امتیاز دانشگاه تهران در دو سنجه «انتشارات در نمایه‌های استنادی علوم و علوم اجتماعی» و «سرانه عملکرد» بیشتر است که روی هم 30 درصد امتیاز را پیش‌بینی می‌کنند.

نگاهی به امتیاز‌های دانشگاه تهران در سال 2022 نشان می‌دهد که عملکرد دانشگاه تهران در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر، نسبت به سال 2021 میلادی بهبود یافته است. افزایش امتیاز دانشگاه تهران در سنجه «پژوهشگران پراستناد» در سال 2022 میلادی چشم‌گیرتر است.

نظام رتبه‌بندی «شانگهای» از نظام‌های پرآوازه بین‌المللی است که در کنار دو نظام رتبه‌بندی دیگر یعنی «کیو. اس.» و «تایمز» سه نظامی هستند که بیشترین بازدید جهانی را دارند.

بر پایه گزارش سال 2022 میلادی رتبه‌بندی «شانگهای»، «Harvard University» پیشگام است و «Stanford University»، «Massachusetts Institute of Technology»، «University of Cambridge»، «University of California, Berkeley»، «Princeton University»، «University of Oxford»، «Columbia University»، «California Institute of Technology»، و «University of Chicago» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

حفظ جایگاه نخست ملی دانشگاه تهران در رتبه‌بندی «شانگهای» 2