شنبه 14 مهر 1403

حقوقدان پاکستانی: حمله به سایت نطنز مصداق بارز تروریسم هسته‌ای است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حقوقدان پاکستانی: حمله به سایت نطنز مصداق بارز تروریسم هسته‌ای است

اسلام‌آباد - ایرنا - کارشناس امور بین الملل و حقوقدان برجسته پاکستان اقدام خرابکارانه در سایت نطنز ایران را تاسف برانگیز خواند و همزمان سکوت آژانس بین المللی انرژی اتمی در این خصوص را زیر سوال برد و گفت: حمله به نطنز مصداق بارز تروریسم هسته‌ای است.

«سعد رسول» روز سه‌شنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد افزود: آژانس اتمی در قبال حمله اخیر به سایت نطنز سکوت کرده و باید دلیل موجهی برای این رویکرد خود داشته باشد، زیرا این رخداد یک تروریسم هسته‌ای است و مواضع تهران نیز در این خصوص مشروعیت دارد.

وی اظهار داشت: عاملان خرابکاری در نطنز تنها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن نیز انزوای جمهوری اسلامی و تخریب در مذاکرات برجامی وین است، درحالی که نهادهای ناظر بین المللی از جمله آژانس باید این اطمینان را بدهند که کشورها برای پیشبرد برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای آزاد هستند و نباید این روند متوقف یا علیه آن اقدام غیرقانونی انجام شود.

این کارشناس حقوق بین الملل گفت: اتفاقی که در نطنز مشاهده شد بار دیگر بیانگر یاس و سراسیمگی برخی کشورها و یا قدرت‌های خاص در منطقه است که همواره درصدد درگیری با جمهوری اسلامی ایران هستند تا این کشور دچار انزوای اقتصادی و دیپلماتیک شود و همزمان ایران را از توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود نیز منع می‌کنند.

وی خطاب به عاملان حمله به نطنز و حامیان آنان تاکید کرد که این کشورها و یا نهادها باید واقعیات جدید جهان را باور کنند، آنان باید بدانند که جهان تغییر کرده و ابزارهای سنتی کارایی بیشتری ندارد.

سعد رسول افزود: ما دیگر در جهان تک قطبی زندگی نمی‌کنیم که کشورهای درحال توسعه هر از گاهی در برابر قدرت‌های غرب ناتوان باشند اما این موضوع برعکس ایران است زیرا این کشور به دنبال حق مشروع خود یعنی توسعه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای است.

وی هشدار داد: افراد یا کشورهایی که به دنبال بروز درگیری‌ها در منطقه هستند باید بدانند که صلح تنها راه به سمت جلو است در غیر این صورت شعله ور شدن تنش‌ها، پیامدهای سنگین و جبران ناپذیری متوجه منطقه و جهان خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان جمعه گذشته در واکنش به حمله خرابکارانه به سایت نطنز، گفت: اسلام‌آباد معتقد به تداوم گفت وگوها برای حل مسائل است و تاکید دارد که نباید از اقداماتی که هدف آن خرابکاری در مذاکرات وین است، پشتیبانی شود.

بامداد یکشنبه 22 فروردین ماه بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز دچار حادثه شد که منابع رژیم صهیونیستی از دست داشتن این رژیم در این حادثه خبر دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این اقدام تروریستی خرابکارانه تصریح کرد: اتفاق ناگوار که در نطنز رخ داد، بارها اسرائیل گفته بود و امروز هم شنیده می‌شود و منابع مختلف نیز تایید می‌کنند، پشت آن رژیم صیهونیستی قرار دارد. خوشحالم آسیب انسانی یا محیط زیستی نداشته ولی می‌توانست فاجعه انسانی رخ دهد بنابراین جنایت علیه بشریت است که از ذات گردنکش اسراییل هم دور نیست.

رسانه‌های پاکستان و برخی صاحبنظران امور دفاعی و امنیتی این کشور با اشاره به پیشینه دشمنی صهیونیست‌ها با برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند که تل آویو عامل اصلی حمله به سایت نطنز است و هدف اصلی آن نیز تخریب تعامل میان تهران و غرب می‌باشد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*