سه‌شنبه 17 مهر 1403

حل مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل نیازمند برنامه‌های کلان است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حل مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل نیازمند برنامه‌های کلان است

تهران - ایرنا - یک فعال اجتماعی گفت: حل مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل و کار نیازمند برنامه‌ها و تصمیم‌گیری کلان است، باید خانواده‌های کم برخوردار توانمند و حمایت شوند تا کودکان آنها از چرخه تحصیل بازنمانند.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش امروز - شنبه - در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در برخی مناطق کشور را ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان بیان کرد و اظهارداشت: آمارها نشان می‌دهد حدود 210 هزار دانش آموز دوره ابتدایی و 760 هزار دانش آموز دوره متوسطه در برخی مناطق ترک تحصیل کردند که این یک آسیب جدی است.

وی افزود: برخورداری از عدالت از چالش های حوزه آموزش و پرورش است.

انجمن های حامی حقوق کودکان در تلاش هستند هم راستا با دولت، شرایط را برای حضور دانش آموزان کم برخوردار چه به صورت مجازی و چه حضوری در مدرسه و تحصیل مهیا کنند.

 افخم صباغ مدیرعامل موسسه توانمند سازی زنان و کودکان مهر و ماه در گفت و گو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا در این خصوص تاکید کرد: همه انجمن های حامی حقوق کودکان به سهم خود و با کمک های مردمی تلاش می کنند هیچ کودکی از درس و تحصیل بازنماند اما این فقط گوشه ای از مشکل را حل می کند چراکه مساله اساسی تر از این حرف ها است.

وی افزود: اینکه چند انجمن و نهاد غیردولتی اقدام و در توانمندسازی و آموزش کودکن بازمانده از تحصیل عالیت کنند، کافی نیست و نیاز به تصمیمات و برنامه ریزی های کلان کشوری دارد.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: وزارتخانه های رفاه، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی باید برنامه ای جامع برای حمایت از کودکان کم برخوردار تهیه کنند. معتقدیم خانواده های کم برخوردار باید توانمند شوند تا کودکان را مجبور به کار و بازماندن از تحصیل نکنند.

صباغ یادآور شد: برای انجمن های حمایتی، کودکان ایرانی و غیرایرانی مقیم کشور هیچ فرقی با یکدیگر ندارند و در صورت مشکلات مالی یا بدسرپرست و بی سرپرست بودن باید مورد حمایت قرار بگیرند.

وی افزود: برخی تصور می کنند حضور کودکان غیرایرانی در کشور، فرصت را از کودکان ایرانی می گیرد اما تعداد کودکان بازمانده از تحصیل ایرانی بیشتر است و هنوز کودکانی در کشور داریم که فاقد اوراق هویتی هستند و در نتیجه از تحصیل بازمانده اند.

مدیرعامل موسسه مهروماه اضافه کرد: اینکه بخواهیم صورت مساله را پاک کنیم و بگوییم کودکان مهاجر جای کودکان ایرانی را گرفته اند، کاملا اشتباه است. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران در اسفند 1372 به کنوانسیون حقوق کودک پیوست که یکی از مفاد این پیمان نامه، این است که هر کودکی در این سرزمین باید از حق تحصیل و آموزش برخوردار باشد.

صباغ با تاکید بر اینکه عدم آموزش و ترک تحصیل کودکان به ضرر جامعه است، تصریح کرد: وقتی کودکان تحصیل نکنند و وارد جامعه شوند، شاهد تولید کودکان کار یا بزهکار خواهیم بود. اگر به این افراد خدمات ندهیم در واقع به رشد ناهنجاری و آسیب در جامعه کمک کرده ایم. این درحالی است که بدون شک آموزش کودکان از شیوع و افزایش آسیب های اجتماعی جلوگیری می کنند.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: هدف نهادهای حمایتی این است که ضعیف ترین و تحت فشارترین بچه ها را برای آموزش پذیرش کنیم. چراکه معتقدیم حتی اگر بعد از 9 کلاس ترک تحصیل کرد، در محل کارش یک نقاش، گچ کار یا حتی نجار خوب شود یا اگر دختر بود و ازدواج کرد با همسر و فرزندش رابطه خوبی داشته باشد. همین برای ما موفقیت محسوب می شود.

*س_برچسب‌ها_س*