سه‌شنبه 17 مهر 1403

حمل روزانه 150 تن میوه از میدان بار بجنورد به سایر استان‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمل روزانه 150 تن میوه از میدان بار بجنورد به سایر استان‌ها

بجنورد - ایرنا - رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد گفت: روزانه 200 تن انواع میوه و صیفی‌جات وارد میدان میوه و تره بار این شهر می‌شود که از این میزان حدود 150 تن به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

امید فیروزه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به جز میوه های وارداتی، بیشتر نیاز های استان از محصولات داخل تامین می شود.

وی افزود: بیشتر محصولات تولیدی استان به خراسان رضوی، گلستان، مازندران، تهران. سیستان و بلوچستان حمل می شود.

فیروزه به سرمای دیررس بهاره و خسارت به بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته در این فصل روزانه تا 500 تن میوه و صیفی جات نیز وارد میدان میوه و تره بار بجنورد می شد اما، سرما موجب کاهش تولید میوه در استان شده است.

هم اکنون در میدان میوه و تره بار بجنورد، انگور، سیب، گلابی، هندوانه، خربزه، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، خیار، کلم و سایر محصولات عرضه می شود.

وی اظهار داشت: حتی بیشتر هندوانه و خربزه عرضه شده در میدان این شهر نیز از کشتزارهای استان برداشت و عرضه می شود اما در برخی از فصول که محصولات استان به پایان می رسد از سایر استان ها به این استان میوه و صیفی جات حمل می شود.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد با بیان اینکه 70 درصد غرفه های این میدان در تابستان فعال است گفت: در این مرکز 96 غرفه وجود دارد، در ایام زمستان حدود 30 تا 40 درصد غرفه ها فعال هستند.

فیروزه بر ساماندهی میدان میوه و تره بار نیز تاکید کرد و افزود: در برخی از فصول ترافیک بار زیاد است که نیازمند ساماندهی است.

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی درآمد امسال کشاورزان این استان بر اثر خسارت‌های مختلف بویژه سرمای بهاره یک پنجم کاهش یافت و به 40 هزار میلیارد ریال رسید.

عبدالله یوسفی ارزش تولیدات سالانه بخش کشاورزی این استان را 50 هزار میلیارد ریال عنوان کرده بود.

از مجموع خسارت ها بیشترین مربوط به خسارت سرمای بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی 3 تا 10 درجه در سطح استان بود که در اواخر فروردین ماه به وقوع پیوست که در مجموع هشت هزار میلیارد ریال به بیش از 125 هزار و 980 هکتار عرصه باغی و زراعی استان، آسیب رساند.

از 76 نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان 29 گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود 300 هزار تن می رسد که امسال تولیدات محصول باغی استان با 50 هزار تن کاهش مواجه است.

هر ساله بین یک میلیون و 300 تا 1.5 میلیون تن انواع محصول در استان خراسان شمالی تولید می شد که در سال زراعی 98، 717 هزار تن انواع محصول زراعی در استان تولید شده بود که خسارت های این بخش از ناحیه بارش باران، سیل و تگرگ و سرما باعث کاهش این میزان خواهد شد که هم اکنون در حال برآورد است.

سهم خراسان شمالی 6 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی این استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی است.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان 300 هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

حدود 44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

*س_برچسب‌ها_س*