پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی باید به دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی تبدیل شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی باید به دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی تبدیل شود

حسنلو گفت: حوزه اسباب‌بازی هنوز دارای یک جریان صنفی یا اتحادیه متناسب با صنعت نیست و به دغدغه دستگاه حاکمیتی تبدیل نشده است.

مسعود حسنلو مدیرعامل شرکت روایت‌گران دنیای نو، با عنوان تجاری «راوینو» بازی و سرگرمی سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده این سازمان در شورای نظارت بر اسباب‌بازی درباره فاصله تولید اسباب‌بازی تا رسیدن به صنعت سرگرمی و اسباب‌بازی در کشور گفت: یکی از مسائلی که در صنعت سرگرمی و به تبع آن اسباب‌بازی وجود دارد این است که ما نهاد‌های بالا دستی حامی یا ترویج کننده و هدایتگر نداریم. تنها شورای نظارت براسباب‌بازی هست که آن هم ابزار‌های محدودی در این عرصه دارد و ما در عمل چیزی به نام صنعت سرگرمی یا اسباب‌بازی به معنای کامل و آن چیزی که از نگاه صنعتی مدنظر قرار دارد یا یک جریان صنفی یا اتحادیه متناسب با صنعت اسباب‌بازی نداریم.

او در این زمینه گفت: بخشی از این مشکل به خود صنعت بر می‌گردد و بخشی هم ناظر بر حاکمیت است و دستگاه‌های حاکمیتی باید این زیرساخت را فراهم کنند، اما این صنعت متولی حاکمیتی که ابزار حاکمیتی داشته باشد ندارد و باید نظارت‌های شورای نظارت هم افزایش یابد و اقتضائات صنعتی درستی در این زمینه شکل بگیرد. در حال حاضر به نوعی بازار به شکلی که نیاز داخلی را تامین کند و چشم‌انداز صادرات داشته باشد و فضای پژوهش و تحقیق توسعه را دنبال کند شکل نگرفته و این خلاء در حوزه سرگرمی احساس می‌شود. حسنلو همچنین درباره جایگاه شورای نظارت براسباب‌بازی و اثربخشی آن بیان کرد: کارکرد اصلی شورا این است که جمعی از افراد متخصص که بتوانند این فضا را هدایت کنند را شکل دهد که تا حدی انجام شده است، اما ابزار کافی برای حل این مشکل در فضای فعلی وجود ندارد. یعنی مسئله اسباب‌بازی از نقطه تولید، ارتباطش با وزارت صنعت معدن و تجارت، از نقطه وارداتش با وزارت بازرگانی، از نقطه توزیع و رسیدن به مخاطب اصلی در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش درارتباط است و اینطور نیست که شورای نظارت صرفا یک نقطه را تکمیل کند و باقی هم درست عمل کنند. وی بار دیگر تاکید کرد مسئله اصلی این است که حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی نیست و وزارت‌خانه و نهاد‌های مختلف این دغدغه را ندارند. در حالیکه بخش اصلی تربیت و مصرف نسل جدید در حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی، اتفاق می‌افتد. به نوعی تا این دغدغه عمومیت پیدا نکند، شورای نظارت به تنهایی نمی‌تواند مسائل این حوزه را حل کند. او که در حوزه بازی و سرگرمی فعال است، با تاکید بر این که بخش خصوصی جلوتر از بخش دولتی مشغول فعالیت در این حوزه است، اظهار کرد: در واقع بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و ریسک کرده و وارد این حوزه شده است. تعداد زیادی تولیدکننده داریم که با تمام مسائل و مشکلات این حوزه در عرصه تولید فعال هستند و کارشان را جلو می‌برند. به نظر من بخش خصوصی تا حد زیادی کار را انجام داده البته که باید کیفیت کار را بالا ببرد و به‌ویژه در حوزه طراحی، متناسب با هویت ایرانی و بومی کار کند تا به سمت الگوسازی برود. اما همه این‌ها نیازمند مقدماتی است که باید زیرساخت‌ها برایش فراهم شوند. در حال حاضر ما ابزار و صندوق توسعه‌ای که مشخصا از حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی حمایت ویژه کند نداریم و همین امر نیز باعث می‌شود بخش خصوصی با مشکلاتی مواجه شود که برای حل آن نداند به کجا رجوع کند. مدیرعامل مرکز تخصصی راوینو، که یک مجموعه تخصصی تولید محصول در حوزه واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی است در پایان به تاثیر شکل‌گیری بخش ویژه اسباب‌بازی در دوازدهمین نمایشگاه «مادر، نوزاد و کودک» اشاره کرد و افزود: به طور کلی نمایشگاه‌ها یکی از الگو‌های جدی برای اتصال تولیدکننده به بدنه مردم در یک جریان هستند. این نمایشگاه‌ها هرچه‌قدر بیشتر باشد که به شکل تخصصی ارتباط تولیدکنندگان با هم و مجموعه‌های تخصصی با توزیع‌کنندگان و طراحان را شکل دهد و یکسری نمایشگاه نیز با مردم باشد تا کالای فاخر را تنظیم کند، بهتر است. خود نمایشگاه‌ها نیز باید برای حمایت بیشتر یکسری استاندارد‌ها داشته باشند مثلا ورود اسباب‌بازی‌های خاص در نمایشگاه با استاندارد‌های مشخص برگزار شود تا مردم با اسباب‌بازی‌های فاخر آشنا شوند، اهمیت ترویجی نمایشگاه را می‌تواند به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش بخشی از نمایشگاه بین‌المللی «مادر، نوزاد و کودک» (MBC) امسال به‌صورت تخصصی به سرگرمی و اسباب‌بازی اختصاص یافته است، این نمایشگاه از سوی شرکت «میلاد نور» به‌عنوان کارگزار سازمان توسعه تجارت، و با نظارت شورای نظارت بر اسباب‌بازی روز‌های 2 تا 5 اسفند 1401 به‌صورت حضوری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سایر حوزه ها