دوشنبه 9 مهر 1403

خالص اشتغال را اعلام کنید / 975هزار شغل ایجاد شده، چه تعداد شغل از بین رفته؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
خالص اشتغال را اعلام کنید / 975هزار شغل ایجاد شده، چه تعداد شغل از بین رفته؟

اقتصادآنلاین نوشت: بر اساس جدیدترین گزارش وزارت کار از وضعیت اشتغال در کشور، از شهریورماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه امسال، جمعا 975هزار و 633 شغل در کشور ایجاد شده است. اما سوال اساسی این است که خالص اشتغال ایجادشده چقدر است؟

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار با اشاره به گزارش سامانه ملی رصد اشتغال گفته است که از شهریورماه سال گذشته تا پایان مرداد ماه امسال، جمعا 975هزار و 633 شغل در کشور ایجاد شده است. بر اساس این آمار، از ابتدای شهریور تا پایان اسفند ماه 1400، یعنی هفت ماه آغاز به کار دولت سیزدهم، 634هزار و در 5ماهه ابتدایی امسال هم 341هزار و 633شغل در کشور ایجاد شده است.

اما برای بررسی وضعیت اشتغال و بازار کار باید توجه داشت که ظاهرا آمار منتشر شده در گزارش سامانه ملی رصد اشتغال، صرفا به تعداد مشاغل ایجاد شده اشاره دارد، درحالیکه برای بررسی دقیق‌تر باید خالص اشتغال را مورد توجه قرار داد. ذکر مثالی از آمریکا می‌تواند به درک بهتر این موضوع کمک کند؛ در ماه جولای، تعداد شاغلان در ایالات متحده تنها 0.5 میلیون افزایش یافته؛ به این صورت که هر چند حدود 6.4 میلیون شغل جدید ایجاد شد اما 5.9 میلیون شاغل قدیمی، شغل خود را ترک کردند!

بنابراین باید بطور دقیق مطرح شود که اگر از شهریورماه سال گذشته تا پایان مردادماه امسال، جمعا 975هزار و 633 شغل در کشور ایجاد شده، در همین بازه زمانی چه تعداد شغل از بین رفته و بنابراین خالص اشتغال ایجاد شده چقدر است؟

این درحالی است که مرکز آمار به عنوان معتبرترین نهاد منتشرکننده آمار اقتصادی، هنوز گزارش مربوط به تعداد شاغلین و نرخ بیکاری تابستان سال جاری را اعلام نکرده و آخرین آمار موجود مربوط به بهار امسال است.

براساس آمار مرکز آمار، تعداد شاغلان که در انتهای تابستان 1401 برابر 23میلیون و 401هزار نفر بوده، در انتهای بهار سال جاری به 23میلیون و 572هزار نفر رسیده که افزایش 171هزار نفری در این بازه 9ماهه را نشان می‌دهد.

اما چرا توجه صرف به اشتغال ایجادشده می‌تواند گمراه‌کننده باشد؟

این سوال بسیار مهم را با یک مثال پاسخ می‌دهیم. با توجه به اینکه بنابر گفته معاون وزیر کار در 5ماهه اول امسال حدود 342هزار شغل ایجاد شده، بنابراین با کنار هم قرار دادن این عدد و اعلام رییس جمهور مبنی بر ایجاد 970هزار شغل جدید در 6ماهه دوم 1400 و 5ماهه اول 1401، نتیجه می‌گیریم در 6ماهه دوم سال گذشته 628هزار شغل ایجاد شده است.

این در حالی است که بررسی میزان اشتغال خالص 6ماهه دوم بر اساس آمار مرکز آمار حاکی از این است که تعداد شاغلین از 23میلیون و 401هزار نفر در انتهای تابستان 1400 به 23میلیون و 171هزار نفر در انتهای 1400 رسیده است؛ یعنی به صورت خالص 230هزار نفر از تعداد شاغلین کاسته شده است.

بنابراین با توجه به ایجاد 628هزار شغل در این بازه زمانی، کاهش 230هزار نفری خالص اشتغال به معنی از بین رفتن 858هزار شغل در بازه زمانی مذکور است.

این مثال نشان می‌دهد که بیان صرف آمار اشتغال ایجادشده نمی‌تواند نمایانگر تصویر صحیحی از بازار کار باشد و معاون وزیر کار باید در کنار تعداد اشتغال ایجادشده در یک سال اخیر یعنی 976هزار شغل، تعداد شغل‌های از بین رفته و در نتیجه خالص اشتغال را اعلام نماید و در این صورت است که وضعیت بازار کار به صورت صحیح روشن می‌شود.

بنابراین برای بررسی دقیق‌تر وضعیت بازار کار، بهتر است همانطور که ابراهیم رییسی در جلسه 5مرداد هیات دولت گفت: «مرکز آمار ایران مسئول ارائه آمارهای متقن در کشور است» به آمار مرکز آمار استناد شود و منتظر انتشار آمار بازار کار در انتهای تابستان 1401 باشیم تا از این طریق بتوانیم با مقایسه تعداد افراد شاغل اعلام شده با تعداد شاغلان در انتهای تابستان 1400 خالص اشتغال ایجادشده در یک سال اخیر را بسنجیم.

مشکل مزمن اختلاف آماری؛ این بار در اشتغال!

البته مقایسه آمار مورد استناد معاون وزیر کار با آمار مرکز آمار بار دیگر حاکی از یک مشکل مزمن در آمارهای کشور است. بر اساس آمار مرکز آمار تعداد کل شاغلان در انتهای سال 1400 برابر 23میلیون و 171هزار نفر بوده که این عدد در انتهای بهار سال جاری به 23میلیون و 572هزار نفر رسیده؛ یعنی تعداد شاغلان در فصل بهار سال جاری به میزان 401هزار نفر افزایش داشته است. حال با توجه به اینکه به صورت طبیعی تعدادی از شغل‌های موجود، در فصل بهار از بین رفته‌اند، تعداد شغل‌های ایجادشده در 3ماهه اول سال جاری بیش از 401هزار نفر بوده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام معاون وزیر کار تعداد شغل‌های ایجادشده در 5ماهه اول سال جاری 342هزار نفر بوده است؛ یعنی در یک بازه زمانی طولانی‌تر تعداد مشاغل کمتری ایجاد شده است! که این مشاهده حاکی از تفاوت در آمار اعلام‌شده سامانه ملی رصد اشتغال با آمار اعلامی مرکز آمار است.

البته چنین مساله‌ای پیشتر در آمار مربوط به تورم و قیمت مسکن و اختلاف آنها در 2منبع آماری بانک مرکزی و مرکز آمار هم مشاهده شده که با توجه به توضیحات اشاره‌شده در این گزارش لزوم یکپارچه‌سازی و انتشار منظم و همراه با جزئیات آمار توسط منابع آماری مختلف بیش از پیش آشکار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

217 46

کد خبر 1672574
خالص اشتغال را اعلام کنید / 975هزار شغل ایجاد شده، چه تعداد شغل از بین رفته؟ 2