یک‌شنبه 8 مهر 1403

خبرنگاران مهابادی از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان بازدید کردند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خبرنگاران مهابادی از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان بازدید کردند

مهاباد - ایرنا - جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه مهاباد به مناسبت هفته محیط زیست از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان و سایت پرنده‌نگری این تالاب بازدید کردند.

این بازدید روز دوشنبه و با حضور خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری ایرنا و واحد سیمای مرکز مهاباد برگزار شد و شرکت کنندگان ضمن رصد پرندگان، از نزدیک با قسمت‌های مختلف تالاب بین‌المللی کانی برازان و سایت پرنده‌نگری آن آشنا شدند و به تهیه گزارش تصویری و خبری از این تالاب پرداختند.

خبرنگاران با استفاده از قایق پارویی به قسمت‌های عمیق تالاب منتقل شدند و از نزدیک با لانه و جوجه‌آوری گونه‌های پرندگان مهاجر و بومی این تالاب آشنا شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این بازدید گفت: تالاب بین‌المللی کانی‌برازان با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

فاروق سخنور افزود: این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین بررسی‌ها، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

وی بیان کرد: از گونه‌های مهم پرندگان این تالاب می‌توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: انواع نادری از پرندگان همچون خروس کولی دم‌سفید، اردک سرسفید، اردک مرمری نیز که در فهرست پرندگان در خطر انقراض هستند، در این تالاب دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده در کانی‌برازان شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده «اسفناج / Chenopodiaceae» و «گندمیان / Graminae» است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان و قوپی‌باباعلی، تالاب دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار زمان برای طبیعت در سال 2020، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده است.

در تقویم ملی ایران نیز از 16 تا 22 خرداد، به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده که شعار ملی این هفته نیز امسال «جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران» نامگذاری شده است.

*س_برچسب‌ها_س*
خبرنگاران مهابادی از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان بازدید کردند 2
خبرنگاران مهابادی از تالاب بین‌المللی کانی‌برازان بازدید کردند 3