جمعه 31 فروردین 1403

خبرهای کوتاه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خبرهای کوتاه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان

سنندج - ایرنا - برگزاری بیستمین نشست تخصصی مجازی با عنوان «مقدمه‌ای برای کارگردانی تئاتر»، نشست تخصصی «جادوی صدا در قصه‌گویی» و کارگاه‌های آنلاین فصل بهار، خبرهای کوتاه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان است.

به گزارش ایرنا، انجمن نمایش خیال کردستان در راستای برگزاری نشست‌های تخصصی و با هدف ارتقاء امر آموزش‌های نمایشی اعضای نوجوان عضو انجمن و مراکز، اقدام به برگزاری بیستمین نشست تخصصی مجازی با عنوان «مقدمه‌ای برای کارگردانی تئاتر» با حضور سعید زین العابدینی نویسنده و کارگردان تئاتر کرد.

این نشست به مدت یک ساعت در محیط مجازی انجمن نمایش خیال کانون استان با حضور اعضای علاقمند به حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی و رابط انجمن نمایش و کارشناس هنری کانون استان برگزار شد.

سعید زین العابدینی ابتدا درباره سه مفهوم اساسی تئاتر تضاد، احساس و سرگرمی مطالبی را بیان کرد و افزود: با فراگیری و کشف این سه عنصر اصلی تئاتر می‌توان گام‌های نخستین کارگردانی را آغاز کرد و کارگردان می‌بایست تضادهای درون متن را با تحلیل متن کشف کند.

وی در ادامه مطالبی را درباره مبحث احساس در نمایش و مقوله کارگردانی بیان کرد و گفت: احساس در نمایش و شخصیت‌های نمایشی مهم و از عناصر اصلی است چرا که در یک نمایش شخصیت اصلی نمایشنامه در تقابل با شخصیت‌های فرعی و مکمل دچار احساسات مختلف شده و در اصل این محرک‌های صحنه هستند که احساسات شخصیت را بر می انگیزانند.

در پایان جلسه اعضا سوالات خود را از سعید زین العابدینی، نویسنده و کارگردان پرسیدند و درباره مسائل تئاتر و به ویژه کارگردانی به گفت و گو نشستند.

نشست تخصصی جادوی صدا در قصه گویی برگزار شد

اعضای نوجوان انجمن قصه گویی کردستان در نشست مجازی جادوی صدا شرکت کردند.

در این کارگاه آموزشی شایسته احمدی به عنوان قصه‌گو، ابتدا به بیان شیوه‌های انتخاب قصه و معیارهای انتخاب قصه مناسب برای قصه گویی پرداخت.

وی گفت: برای اجرای یک قصه گویی خوب، قبل از هرچیز به یک قصه خوب نیاز داریم و برای یافتن قصه‌های خوب، باید از گفتن قصه‌های دم دستی پرهیز کنیم و با مطالعه بسیار قصه‌های خوب را برای قصه گویی پیدا و انتخاب کنیم.

احمدی به بیان ویژگی‌های درونی هر فرد پرداخت و به این نکته اشاره کرد که هر قصه گو، برای انتخاب قصه باید به ویژگی‌های درونی و توانایی‌های بالقوه خود توجه داشته باشد و قصه‌ای را انتخاب کند که با ابزارهای وجودی خودش هماهنگ باشد.

شیوه‌های مقدمه چینی برای قصه گویی، انتخاب عنوان جذاب برای قصه و خروج مطمئن صدا و کلمات از دهان قصه گو از دیگر مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.

برگزاری کارگاه‌های برخط کانون کردستان در بهار 1400

کارگاه‌های آنلاین فصل بهار کانون کردستان در 19 رشته مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و مهارت‌های زندگی مخاطب در حال برگزاری است.

این کارگاه‌ها از 21 فروردین ماه در سطح استان آغاز شده است و تا 31 خردادماه سال جاری ادامه دارد.

21 مرکز فرهنگی و هنری ثابت و چهار کتابخانه سیار روستایی به کودکان و نوجوانان استان کردستان خدمات‌رسانی می‌کنند.

در حال حاضر 40 هزار کودک و نوجوان در سطح استان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند که در 20 مرکز ثابت و چهار کتابخانه سیار روستایی آموزش می‌بینند.

*س_برچسب‌ها_س*