شنبه 9 تیر 1403

خبر مهم درباره زمان واریز سود سهام عدالت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خبر مهم درباره زمان واریز سود سهام عدالت

هنگامی که سود سهام عدالت به طور کامل توسط شرکت‌ها واریز می‌شود، سود مرحله سوم به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود، به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس.

سود سهام عدالت برای اولین بار در تاریخ به صورت سه مرحله‌ای پرداخت می‌شود. پس از واریز سود مرحله اول و دوم در ابتدای زمستان و انتهای سال گذشته، سهامداران در حال حاضر منتظر دریافت سود مرحله سه هستند.

بر این اساس در حالی که به تازگی عسگر توکلی رئیس هیات مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور از واریز سود سهام عدالت سال 1401 شرکت‌های سرمایه‌پذیر حداکثر تا پایان هفته گذشته به حساب آن‌ها خبر داده بود، حالا ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی 1401 را به شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها، 4 شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم بر روی سامانه کدال منتشر کردند.

این در حالی است که دو شرکت، سود سهام عدالت را بصورت کامل واریز نکرده‌اند و اعلامی هم درباره افزایش سرمایه نداشته‌اند. بر این اساس به محض اینکه این سود مرحله سوم سهام عدالت به شکل کامل از سمت شرکت‌ها واریز شود، مجوز‌های لازم از شورای عالی بورس برای واریز اخذ خواهد شد، اما تا زمان تکمیل این وجه نمی‌توانیم برای واریز مرحله سوم زمان دقیق اعلام کنیم.

حالا باید منتظر ماند و دید مرحله سوم پرداخت سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 1401، آیا در تیرماه به حساب سهامداران واریز خواهد شد، یا این که کماکان زور شرکتهای سهام عدالتی بر سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌چربد؟!

دریافت وام از طریق سهام عدالت

عسکری توکلی اعلام کرد که شرکت سهام عدالت قصد دارد تسهیلات با سود کم به مبلغ 30 تا 100 میلیون تومان به سهامداران خود ارائه دهد.

وی با اشاره به توزیع سود سهام عدالت در سال جاری در دو مرحله گفت: این دو مرحله مانند سنوات گذشته در پایان آذر و پایان اسفند سال جاری انجام می‌شود.

توکلی با بیان اینکه طلب مردم نسبت به مابقی مابه‌التفاوت سود اسفند سال گذشته در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، افزود: این سود طبق قرار با شرکت سپرده‌گذاری باید تا پایان خرداد انجام شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهام عدالت کشور، ابراز کرد: پرداخت نشدن این سود به تأخیر پرداخت دو شرکت برمی‌گردد که با توجه به عدم پرداخت آن در خرداد پیگیری‌های لازم از سوی سهام عدالت در دستور کار است تا در تیرماه انجام شود.

توکلی بیشترین دستاورد سهام عدالت را به دولت سیزدهم مربوط دانست و گفت: در این دولت از میزان یک میلیون و 200 هزار تومان تا دو میلیون و 500 تومان سود برای هر فرد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد داشتیم.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات با سود‌های کم‌بهره به سهامداران شرکت سهام عدالت خاطرنشان کرد: این طرح در راستای آزادسازی سهام از سوی مقام معظم رهبری برای ماندگاری مردم در شرکت‌های سهام‌پذیر به دولت و مدیران سهام عدالت تکلیف می‌کند تا شرایطی برای تسهیلات‌دهی به مردم بیندیشند.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور با اعلام اینکه طی این منویات جلسات مکرری از سوی کانون و اتحادیه شرکت‌های تعاونی سهام عدالت با مدیران دو بانک عامل انجام شود، افزود: با تصویب این طرح مقرر شد به هر یک از سهامداران در مرحله اول از 30 تا یک صد میلیون تومان تسهیلات ارائه شود.

توکلی ادامه داد: شرایط مردم برای دریافت این تسهیلات سهامدار بودن آن فرد، عدم آزاد بودن سهام فرد و عضویت در شرکت سرمایه‌پذیر است که توافقات اولیه انجام شده است و منتظر پایان انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم تا مرحله عملیاتی آن آغاز شود که در مرحله نخست به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از شرکت‌های سهام عدالت حضور یک رئیس‌جمهور بادرایت نیاز است تا این شرکت را باور داشته باشد، در ادامه از اجرای یک طرح جدید و مهم در این شرکت خبر داد و گفت: این طرح با دستور وزیر اقتصاد به بیمه مرکزی ارائه شد که بیمه شدن تمام سهام سهامداران در صورت خسارت از سوی شرکت سرمایه‌گذار طی چهار سال و غرامت 30 میلیون تومانی فرد فوت‌شده و تحت پوشش قرار گرفتن این بیمه شامل این طرح جدید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 15 میلیون تومان هزینه پزشکی توسط بیمه پرداخت می‌شود که این طرح مورد موافقت بیمه مرکزی قرار گرفته است و به‌زودی در سازمان بورس کشور نیز مصوب می‌شود.

توکلی با یادآوری اینکه هم‌اکنون 49 میلیون ایرانی از سود شرکت‌های سهام عدالت بهره‌مند می‌شوند، عنوان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم از 11 شرکتی که از سبد سهام عدالت خارج شده بودند با تلاش این دولت برگشت هر یک از این شرکت‌ها دستور کار قرار گرفت.