دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

خراسان شمالی از استان‌های پیشتاز در مشارکت انتخاباتی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خراسان شمالی از استان‌های پیشتاز در مشارکت انتخاباتی

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: مردم این خطه با حضور 57 درصدی و ریختن 377 هزار و 39 برگه رای به صندوق آراء، خراسان شمالی را به یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه مشارکت انتخاباتی تبدیل کردند.

محمدعلی شجاعی، شنبه‌شب در نشست مشترک خبری هیات نظارت و ستاد انتخابات خراسان شمالی اظهار داشت: 658 هزار و 342 نفر در استان واجد شرایط رای دادن بودند که با مشارکت 57 درصدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره پنجمین دوره خبرگان رهبری، این استان در ردیف استان های اول کشور در این شاخص قرار گرفت.

وی با قدردانی از حضور پرشور مردم در این دوره از انتخابات و نیز تقدیر از همراهی و کمک هیات نظارت استان با هیات اجرایی، این دوره از انتخابات را بسیار سالم عنوان کرد و افزود: تخلفات بسیار کم و خرد بود که همان ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و البته تخلفات بزرگ و تاثیرگذار بر نتایج انتخابات نداشتیم.

شجاعی افزود: در تصمیم گیری و برخورد با متخلفان نیز بسیار سریع عمل کردیم و نگذاشتیم که رفتارهای غیرقانونی در روند برگزاری انتخابات مشکل ایجاد کند.

منتخبان بجنورد مشخص، رای آنها نامعلوم 

رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: پیروزی محمد وحیدی و سیدمحمد پاکمهر در حوزه انتخابیه بجنورد، گرمه، جاجرم، راز و جرگلان و مانه و سملقان قطعی است اما روند شمارش و تایید آرای آنان هنوز پایان نیافته است از این رو نمی شود عددی برای آرای آنها ذکر کرد.

ولی الله حیاتی افزود: در حوزه انتخابیه اسفراین امان الله حسین پور با 19 هزار و 312 رای و در حوزه انتخابیه شیروان نیز علی جدی با کسب 28 هزار و 779 رای حادز اکثریت آرای مکتسبه شده و به مجلس راه یافته اند.

وی گفت: در حوزه انتخابیه مشترک قوچان و فاروج نیز علی آذری با 44 هزار و 33 رای توسط مردم انتخاب شده است.

آرای منتخب خبرگان هنوز قابل ارائه نیست 

رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی اظهار داشت: منتخب مردم استان در انتخابات میاندوره مجلس خبرگان رهبری نیز آیت الله غلامرضا فیاضی است که شمار آرای وی و رقیبش متعاقبا اعلام خواهد شد.

رای دهندگان زن، بیش از مردان 

حیاتی با اشاره به ترکیب جنسیتی آرای انتخابات استان گفت: 51 درصد از رای دهندگان استان در این انتخابات زنان و 49 درصد مردان بودند.

وی در خصوص رده سنی رای دهندگان مجلس شورای اسلامی نیز افزود: بیشترین رای دهندگان با 88 هزار و 153 نفر در گروه سنی 25 تا 35 بودند و کمترین با 77 رای مربوط به افراد گروه سنی 77 تا 95 بود. که شامل 77 رای است.

وی اضافه کرد: در انتخابات خبرگان رهبری، بیشترین گروه رای دهنده شامل 91 هزار و 662 نفر در گروه 25 تا 35 سال و کمترین آنان نیز با 79 نفر، مربوط به گروه 80 تا 95 ساله ها بوده است.

45 نفر برای کسب 4 کرسی مستقل نمایندگی خراسان شمالی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و 2 نفر برای تصاحب تنها کرسی نمایندگی این استان در خبرگان رهبری رقابت کردند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
خراسان شمالی از استان‌های پیشتاز در مشارکت انتخاباتی 2