چهارشنبه 18 مهر 1403

خراسان شمالی نخستین پویش قصه‌گویی کشور را کلید زد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خراسان شمالی نخستین پویش قصه‌گویی کشور را کلید زد

بجنورد - ایرنا - سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: نخستین پویش استانی قصه‌گویی در کشور، با عنوان «قصه، لبخند و زندگی» در این استان آغاز به کار کرده است.

فرهاد آقابیگی روز سه شنبه در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان خراسان شمالی، که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت، اظهار داشت: این استان به دلیل تنوع فرهنگ ها و قومیت ها در حکم ایرانی کوچک است که گنجینه‌ای از قصه ها را در دل خود جای داده است.

خراسان شمالی با پیشینه ای تاریخی و مذهبی، با ترکیب قومیت های مختلف کرمانج، فارس، ترک، ترکمن و تات کانون وحدت قومیت ها و دارای گنجینه هایی است که قصه های بومی آن از جمله سرمایه های فرهنگی ارزشمند این دیار به شمار می رود.

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی با بیان اینکه این پویش به مدت سه سال تداوم خواهد داشت، افزود: راه اندازی این پویش، ایده این استان است که در آن قصه های مربوط به اقوام مختلف با گویش های خود آنان ارائه می شود.

آقابیگی به طرح قصه گویی عمومی نیز اشاره کرد و گفت: در این طرح پنج قصه با موضوعات مختلف از جمله قصه های بومی، دفاع مقدس، دینی، اجتماعی و نوجوانان ارایه خواهد شد و علاقه مندان حضور در این طرح می توانند قصه های خود را به دبیرخانه جشنواره ارایه دهند.

وی با بیان اینکه هر سه ماه موضوعات جدیدی برای قصه گویی ارایه خواهد شد، افزود: هر ماه نیز سه نفر از شرکت کنندگان به عنوان برتر معرفی خواهند شد.

امضای تفاهم‌نامه برای قصه های موضوعی 

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی گفت: این کانون همچنین با امضای تفاهم نامه های همکاری، با همیاری اداره حفاظت محیط زیست اسفراین طرح قصه های زیست محیطی را به اجرا می گذارد، با مساعدت جمعیت هلال احمر خراسان شمالی به قصه های بشردوستانه می پردازد و با همراهی فرمانداری شیروان، به طرح قصه های روستایی و عشایری خواهد پرداخت.

آقابیگی با بیان اینکه شرایط برای قصه گویی بومی در این کانون فراهم شده است، افزود: تلاش داریم تا قصه های اصیل منطقه را جمع آوری و در فهرست میراث معنوی ناملموس به ثبت برسانیم.

وی بر ارایه آموزش عمومی قصه گویی نیز تاکید کرد و گفت: از رسانه ها و به ویژه ایرنا، به عنوان رسانه ای فاخر و قابل اعتماد، درخواست داریم تا به این موضوع بیشتر پرداخته و ما را در ایجاد یک جریان و رویداد فرهنگی یاری کنند.

رشد سه برابری مراکز کانون در استان

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی به رشد چشمگیر مراکز این کانون اشاره کرد و گفت: شمار مراکز ثابت و سیار کانون در استان در سال 92 تنها 6 مرکز بود که اکنون این رقم به 18 مرکز افزایش یافته است.

آقابیگی اظهارداشت: هم اکنون 9 مرکز ثابت و 9 مرکز سیار کانون پرورش فکری در استان فعال است که مراکز سیار به کودکان مناطق محروم و کم برخوردار خدمات ارایه می دهند.

11 هزار نفر در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی عضویت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*
خراسان شمالی نخستین پویش قصه‌گویی کشور را کلید زد 2
خراسان شمالی نخستین پویش قصه‌گویی کشور را کلید زد 3