چهارشنبه 18 مهر 1403

خریداران سکه غیب شدند؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
خریداران سکه غیب شدند؟

فعالان بازار اعتقاد دارند روند کاهشی قیمت دلار در روز‌های گذشته در کنار بی پولی آخر ماه در روی بازار سکه اثر گذاشته و همین مساله باعث شده خریداران سکه غیب شوند‌.

قیمت طلا و سکه در روزهای گذشته با کاهش‌های 100 و 200 هزار تومانی افت پلکانی داشت و این منجر به تغییر کانال در تمام قطعات سکه شد. کاهش قیمت در روزهای رکودی بازار طلا برخلاف بازار ارز منجر به افزایش تقاضا نشده است.

فعالان بازار اعتقاد دارند روند کاهشی قیمت دلار در روز‌های گذشته در کنار بی پولی آخر ماه در روی بازار سکه اثر گذاشته و همین مساله باعث شده خریداران سکه غیب شوند‌.

برخی از معامله‌گران شب گذشته مدعی بودند که قیمت سکه امامی در معاملات پشت خطی به مسیر کاهشی روز یکشنبه ادامه داد و بر روی پله ششم کانال 27 میلیون تومان قرار گرفت.

به عقیده آنها قیمت دلار هم دیشب از کانال 49 هزار تومان فاصله گرفت و زیر مرز حمایتی 49 هزار و 800 تومان به فروش رسید. این قیمت در واقع نسبت به عصر دیروز بین 250 تومان تا 350 تومان کاهش را نشان می‌دهد.

بازار جهانی طلا هم روز گذشته تعطیل بود اما قیمت اونس طلا‌ور محدوده 1890 دلار متوقف شده بود.

فعالان بازار اعتقاد دارند روند کاهشی قیمت دلار در روز‌های گذشته در کنار بی پولی آخر ماه در روی بازار سکه اثر گذاشته و همین مساله باعث شده خریداران سکه غیب شوند‌.

تکنیکالیست ها باور دارند سکه در حال حاضر در محدوده حساسی قرار دارد و در صورتی که فشار فروش در بازار زیاد شود این فرضیه وجود دارد که سکه مرز حمایتی نیمه کانال 27میلیون تومان و در نهایت مرز روانی 27 میلیون تومان را تست خواهد کرد.

با این حال اگر در روزهای آتی قیمت طلا و دلار آرایش صعودی به خود بگیرند و یا بازار یا خبر جدید و قوی روبرو شود در این صورت احتمال جان گرفتن بازار سکه وجود دارد.

قیمت واقعی هر قطعه سکه امامی در شرایط فعلی 21 میلیون و 688 هزار تومان است که نسبت به قیمت نقدی در بازار 5 میلیون و 911 هزار تومان فاصله را نشان می دهد.

در روزهای گذشته قیمت طلا و سکه با کاهش پلکانی در کانال‌های پایین قیمتی تثبیت شده و برای ورود به کانال بالاتر نیازمند رشد‌های شارپی است. گفتنی است قیمت سکه امامی به نیمه کانال 27 میلیونی برگشته و برخی معامله‌گران این روند را خارج از تصور و پیش‌بینی‌ها می‌دانند.

کارشناسان بازار طلا معتقدند رکودی که گریبان بازار فلز زرد را گرفته بیش از روزهای کروناست. این در حالی است که با وجود پایین آمدن قابل توجه قیمت‌ها، تقاضا بالا نمی‌رود و دود این موضوع به چشم تولیدکنندگان صنعت طلا می‌رود.

روند باثبات سکه گرمی در کاهش قیمت سکه‌ها

دیروز 29 مرداد قیمت سکه امامی با رقم 27 میلیون و 589 هزار تومان مبادله شد و افت 199 هزار تومانی داشت. قیمت سکه بهار کاهش 215 هزار تومانی داشت. این قطعه با این مقدار کاهش با رقم 24 میلیون و 690 هزار تومان مبادله شد.

روز گذشته نیم سکه با کاهش 150 هزار تومانی به قیمت 14 میلیون و 650 هزار تومان رسید. ربع سکه 100 هزار تومان ارزان شد و با قیمت 9 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. دیروز سکه گرمی با قیمت 5 میلیون و 900 هزار تومان مبادله شد و تغییر قیمتی نداشت.

ریزش قیمت طلا در پایان روز

روز قبل قیمت طلا نیز کاهش داشت. این کاهش قیمت در پایان معاملات دیروز شتاب بیشتری گرفت. به این ترتیب مثقال طلا با دو پله سقوط در کانال 9 میلیونی با قیمت 9 میلیون و 797 هزار تومان معامله شد و کاهش 124 هزارتومانی داشت. هر گرم طلای 18 عیار نیز با قیمت دو میلیون و 263 هزار تومان معامله شد و کاهش 27 هزار و دویست تومانی داشت. دیروز طلای دست دوم به قیمت دو میلیون و 233 هزار تومان رسید.

روز گذشته حباب سکه در تمام قطعات غیر از سکه گرمی روند کاهشی داشت. حباب سکه امامی با 175 هزار تومان، بیشترین مقدار افت حباب را داشت. حباب سکه بهار 168 هزار تومان، نیم‌سکه 134 هزار تومان و ربع سکه93 هزار تومان کاهش داشتند. حباب سکه گرمی نیز چهار هزار تومان رشد داشت.

گفتنی است انس جهانی طلا به دلیل تعطیلی پایان هفته در بازارهای جهانی با رقم ثابت 1889 دلار معامله می‌شود.

منبع: اکوایران - تجارت نیوز هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

خریداران سکه غیب شدند؟ 2