شنبه 29 اردیبهشت 1403

خرید تجهیزات خاص برای بندر اقیانوسی ایران

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
خرید تجهیزات خاص برای بندر اقیانوسی ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از در دستور کار قرار داشتن خرید تجهیزات خاص برای بندر چابهار خبر داد. این بندر به دلیل نبود گنتری‌کرین با محدودیت تخلیه و بارگیری مواجه است.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صفایی یادآور شد: امسال نسبت به سال قبل تجارت دریابرد 8 درصد رشد داشته است که این مسئله نشان می دهد رشد تولید و اقتصاد مطلوب بوده و موجب رشد تجارت دریابرد کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقات بسیاری در حوزه دریایی در دولت سیزدهم انجام و پروژه های اجرایی بسیاری تعریف شده است، عنوان کرد: در حوزه کالاهای اساسی 27 میلیون تن در زمان آغاز بحران روسیه و اکراین وارد کشور شد و تجهیزات دریایی و بندری آن زمان توان پاسخگویی نداشت اما توانستیم با همکاری بخش خصوصی 10 فروند مکنده غلات تامین کنیم.

کمبود تجهیزات استراتژیک در بندر اقیانوسی ایران

وی بیان کرد: در سواحل مکران پروژه ای که در طول 15 سال گذشته سازمان بنادر مدنظر قرار داده، فاز اول بندر چابهار بود که انجام شده است و صرفا تجهیزات خاص بندری باقی مانده است. در فضای کسب و کار بندر چابهار دارای سرویس های مستقیم است و کشتی به صورت مستقیم از چین و هند به چابهار می آید و کالا به برخی بنادر کوچک منتقل می شود.

وی با تاکید بر اینکه کسب و کار بندر چابهار طی دو سال اخیر رونق یافته و شاهد بیش از 4 میلیون تن عملکرد هستیم، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در مورد راه اندازی فاز دوم بندر چابهار دستور داده است و در همین راستا با دو بخش خصوصی بزرگ مذاکره کرده و به توافق رسیده ایم و طی یک کنسرسیوم با حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی، کار را پیش خواهیم برد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه خرید تجهیزات بندری در بندر چابهار در دست اقدام است، اعلام کرد: قرارداد با مجموعه هندی ها به اتمام رسیده و منتظر حضور مسئولان هندی جهت امضاء قرارداد هستیم.

صفایی در مورد رونق بنادر کوچک گفت: بندر خمیر کاملا راه اندازی شده است، بندر سیریک نیز راه اندازی شده و منتظر افتتاح است، همچنین بندر اروندکنار راه اندازی و تحویل شده و در مورد بسیاری از بنادر کوچک دیگر نیز تامین امکانات صورت گرفته است.