دوشنبه 9 مهر 1403

خوش چهره: نفوذی ها عدالت را هدف گرفتند

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
خوش چهره: نفوذی ها عدالت را هدف گرفتند

محمد خوش چهره اقتصاددان و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای سیاست های تعدیل گفت: در برخی موارد نفوذی‌هایی در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری حضور دارند که عدالت را هدف قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم خوش چهره در این باره گفت: در جامعه ما، نوع تفکر صفر و صدی بسیار رایج است. مثلاً کسانی که کاملاً موافق برجام هستند، از آن به شدت ذوق‌زده می‌شوند، و مخالفان مطلق آن نیز دیدگاه کاملاً متفاوتی دارند. در حالی که در بیانات مقام معظم رهبری، این تفکر میانه است. برجام عرصه‌ای بود که مشخص شد طرف مقابل چیزی به ما نمی‌دهد، و بستگی به توانمندی مذاکره‌کنندگان ما داشت. آمریکا سعی می‌کند ما را به نقطه صفر برساند و هیچ امتیازی ندهد. وظیفه ما در مذاکره این بود که شرایط را به نفع خود تغییر دهیم. اما در نهایت دیدیم که این امر به طور کامل محقق نشد. به همین دلیل، تفکرات صفر و صدی باید کنار گذاشته شود. این نوع نگاه در بسیاری از مسائل وجود دارد؛ مثل اینکه به جای دیدگاه‌های افراطی، باید راه میانه را پیدا کرد.

وی افزود: برجام، علیرغم تمام ایراداتی که داشت، آگاهی عمومی را افزایش داد و نشان داد که آمریکا بدعهد و غیرقابل اعتماد است. این مسئله را اگر با صدها مطلب توضیح می‌دادیم، نمی‌شد. اما برجام حجتی شد برای کسانی که آمریکا را بیش از حد مقدس می‌دانستند. آمریکا مانند ماری است که لباسی زیبا به تن کرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اینکه با وجود اجرای سیاست‌های تعدیل، هنوز برخی معتقدند که مداخلات دولت و اقتصاد دستوری باعث عدم توسعه‌یافتگی شده است. این افراد که آدم‌های خوبی هستند، گاهی از روی ناآگاهی سخن می‌گویند. مثلاً در دانشگاه وقتی بحث می‌کنیم، متوجه می‌شویم که عدم اطلاع و ضعف در تحلیل باعث این نوع اظهارات شده است. برخی از این افراد به سادگی از مسائل غافل‌اند و برخی دیگر با بغض و کینه به این مسائل نگاه می‌کنند. نمی‌خواهم زیاد از واژه‌های امنیتی استفاده کنم، اما در برخی موارد نفوذی‌هایی در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری حضور دارند که عدالت را هدف قرار داده‌اند.

خوش چهره ادامه داد: ما در بسیاری از موارد، مانند مسکن، با مشکلات جدی مواجهیم؛ مسکن مردم را له کرده، ازدواج‌ها را دشوار کرده و عزت مستاجران را پایین آورده است. اگر این مسائل حل نشود، دین و اعتقاد مردم هم زیر سوال می‌رود. من یادم می‌آید که در جمعی از روحانیون و شخصیت‌های عالی‌رتبه بودم و یکی از حضار پرسید: "دکتر، چرا این‌قدر بر اقتصاد تأکید می‌کنید؟" حتی رهبری انقلاب هم بارها بر اقتصاد تأکید کرده‌اند و سال‌ها را به نام اقتصاد نامگذاری کرده‌اند.

وی افزود: برخی از نیروهای انقلابی از من پرسیدند: "چرا به جای امنیت، بر اقتصاد تأکید می‌کنید؟" پاسخ دادم که رهبر انقلاب استراتژیست نظام است و اولویت‌ها را به‌درستی تشخیص می‌دهد. ما نگفتیم اقتصاد زیربنای مطلق است که به مارکسیسم نزدیک شویم، بلکه در این شرایط اقتصادی، اگر به مسائل اقتصادی توجه نشود، فرهنگ و امنیت نیز با چالش مواجه خواهد شد. فقر و بیکاری، لشکری از بیکاران به وجود می‌آورد که امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد. بنابراین، توجه به اقتصاد در شرایط فعلی ضروری است.