شنبه 15 اردیبهشت 1403

دارو که تمام شد بعد فکر تامین ارز آن می شود / حقوق پرستار ایرانی کجا، حقوق خارجی ها کجا؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
دارو که تمام شد بعد فکر تامین ارز آن می شود / حقوق پرستار ایرانی کجا، حقوق خارجی ها کجا؟

پاک مهر گفت: حقوق یک پرستار در کشور ما ماهانه حدود 12 الی 15 میلیون تومان است و این در حالی است که حقوق پرستار در یکی از کشورهای همسایه ما ماهانه بیش از 100 میلیون است.

سلامت، ثروت واقعی هر جامعه ای است و بدون آن، پیشرفت و توسعه پایدار امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل، حمایت از حوزه سلامت کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. نظام سلامت کشور این روزها با چالش های مهمی از جمله نبود عدالت در نظام سلامت کشور، کمبود دارو و عدم تخصیص به موقع ارز مواجه است، همچنین افزایش مهاجرت کادر درمان و پرستاران به خارج از کشور نگرانی های بسیاری را در جامعه رقم زده است که نکند در آینده با کمبود پزشک و پرستار حاذق در کشور روبه رو شویم. پیگیر این موضوع که می شویم عنوان می شود که مقصر اصلی سیستم، دولت است که پول و اعتبارهای مورد نیاز قانون تصویب شده را، آن طور که باید تخصیص نمی‌دهد و مجریان قانون هم عملکرد درستی در این زمینه ندارند. اما به راستی چرا در حوزه درمان با چنین مشکلات بغرنجی روبه رو شده ایم و راه حل چیست؟

در همین راستا سیدمحمد پاک مهر نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس و نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس با حضور در پایگاه خبری تیتر کوتاه پاسخگوی سوالات خبرنگار این رسانه پیرامون برنامه های این کمیسیون برای رفع این چالش ها بود.

مهم ترین برنامه کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دوازدهم چه خواهد بود؟

مهم ترین برنامه ای که ما بنا داریم در دور جدید مجلس شورای با جدیت مورد پیگیری قرار دهیم موضوع تحقق عدالت اجتماعی در حوزه نظام سلامت است. متاسفانه ما موفق نشدیم که توزیع متناسب امکانات، تجهیزات و بسترهای خدمات نظام سلامت برای اقشار مختلف کشور را به درستی فراهم کنیم.

برخی از استان های کشور در حوزه نظام سلامت در محرومیت شدید به سر می برند. متاسفانه امروزه می بینیم که در برخی از نقاط کشور علی رغم وجود جمعتی افزون بر 500 نفر در یک منطقه جغرافیایی ما با مشکل نبود خانه های بهداشت مواجه هستیم. این در حالی است که در برخی استان ها آخرین تکنولوژی های حوزه سلامت در اختیار مردم قرار دارد. در بسیاری از استان ها مردم برای دریافت یک خدمت ساده پزشکی باید کیلومترها از محل زندگی خود فاصله بگیرند تا به این خدمات ساده دسترسی پیدا کنند.

ما باید تحقق عدالت اجتماعی در حوزه نظام سلامت را به عنوان یک برنامه محوری و اساسی در مجلس دوازدهم مدنظر قرار دهیم تا به لطف و تلاش خادمان مردم در مجلس این امر به وقوع بپیوندد.

ما در مجلس یازدهم قانون جوانی جمعیت را تصویب کردیم. یکی از تاکیدات مهم این قانون توجه ویژه مسئولان و متولیان به موضوع عدم ناباروری برخی از زوجین بود. اما آیا همه استان ها از مراکز سطح 3 عدم ناباروری برخوردار هستند؟ ما چگونه می توانیم در چنین شرایطی این قانون را اجرا کنیم؟

در حال حاضر بیش از 36 درصد پزشکان متخصص کشور در تهران متمرکز هستند؛ مگر چند درصد از جمعیت کشور در تهران ساکن هستند که 36 درصد از متخصصان ما در این استان مشغول به فعالیت هستند؟ بر اساس آمار بیش از 55 درصد متخصصان کشور نیز در مراکز استان ها مستقر هستند. بنابراین ما باید به سمتی حرکتی کنیم تا دسترسی مردم به خدمات پزشکی عمومی و تخصصی فراهم شود.

البته در راستای تامین نیروهای حوزه عمومی و تخصصی، بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی 20 درصد به ظرفیت جذب نیروی پزشک عمومی و 15 درصد به ظرفیت جذب نیروی دندانپزشکی از طریق کنکور سراسری اضافه شد.

امروزه کشور ما از مرحله جوانی عبور کرده و به مرحله میانسالی رسیده است، آیا ما توانسته ایم متانسب با نیاز جامعه مسن کشور، در حوزه های مختلفی مانند توانبخشی، فیزیوتراپی و... اقدام خاصی انجام دهیم؟ ما باید تمام تلاش خود را در دور جدید مجلس به کار ببنیدیم تا موفق شویم عدالت اجتماعی در نظام سلامت کشور را تحقق بخشیم.

یکی دیگر از چالش های مهم حوزه سلامت کمبود دارو در کشور و عدم تخصیص به موقع ارز و ریال برای این بخش است. برای رفع این چالش برنامه ای دارید؟

اگر ما بخواهیم موضوع بحث نیازهای جوامع امروزی را بررسی کنیم نمی توانیم موضوع نیاز مردم به دارو و تجهیزات پزشکی را نادیده بگیریم. شاید در شرایط اقتصادی امروز مردم بتوان مرغ یا ماهی را جایگزین گوشت قرمز کرد اما با نیاز شخصی که در بیمارستان بستری است وبه داروی خاصی احتیاج ویژه دارد چه باید کرد؟

دارو از حیاتی ترین نیازهای جوامع امروزی است. بنابراین یکی از اولویت های اصلی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین وزارت بهداشت تامین دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین شیرخشک است. از طرفی تخصیص ارز برای حوزه سلامت کشور بسیار حائز اهمیت است. یکی از مشکلات ما در این بخش این است که تخصیص ارز به موقع انجام نمی شود. این در حالی است که ما از چند ماه قبل باید با در اختیار داشتن ارز ثبت سفارش کنیم تا در زمان مدنظر داروها را در اختیار داشته باشیم؛ اما در کمال تاسف برخی اوقات مشاهده می شود که ذخایر دارویی ما تمام شده اما ارز مورد نیاز برای خرید داروها تامین نشده است.

خوشبختانه در حوزه تخصیص ارز و ریال به حوزه سلامت کشور، در سال 1402 نسبت به سال های قبل با اقدامات و همکاری های خوبی از سوی دولت و سیاست گذاران مواجه بودیم؛ اما نباید فراموش کرد که با افزایش جمعیت نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا کرده است.

البته ناگفته نماند که عوامل متعددی در این خصوص وجود دارد. احتکار، سودجویی، قاچاق معکوس را می توان از جمله مهم ترین دلایل این چالش عنوان کرد. از طرفی برخی مواقع بسیاری از دارو ها مدت ها در گمرک باقی می ماند و دیر به بازار می رسند. ما تلاش خواهیم کرد که در مجلس جدید این چالش را نیز مرتفع کنیم.

در سال های اخیر شاهد مهاجرت گسترده کادر سلامت اعم از پزشکان و متخصصان به خارج از کشور هستیم. به عقیده شما ریشه اصلی این موضوع از کجا نشات می گیرد؟

بله؛ متاسفانه در سال های اخیر موجی از مهاجرات کادر درمان به خارج از کشور شکل گرفته است. این موضوع به یکی از دغدغه های مهم نظام نیز تبدیل شده است. در رابطه با چرایی این موضوع نیز باید گفت که بعد از همه گیری بیماری مهلک کرونا که تمام دنیا را در بر گرفت موج مهاجرت ها در برخی کشورها افزایش یافت. نباید فراموش کرد که کادر درمان کشور ما از نظر تخصص و کارآمدی بسیار به نام و سرآمد و از طرفی کشورهای همسایه ما به شدت با کمبود نیروی درمانی مواجه هستند. همین امر موجب می شود که این کشورها مبالغ بالایی را به عنوان حقوق کادر درمان خود در نظر بگیرند. میزان دریافتی پرستاران در ایران با برخی از کشورهای همسایه تفاوت بسیار فاحشی دارد. حقوق یک پرستار در کشور ما ماهانه حدود 12 الی 15 میلیون تومان است و این در حالی است که حقوق پرستار در یکی از کشورهای همسایه ما ماهانه بیش از 100 میلیون است.

همین موضوع موجب افزایش اشتیاق برخی از افراد جامعه سلامت کشور می شود. بنابراین ما برای مقابله با این چالش باید حتما از بسته ها و اهرم های تشویقی استفاده کنیم. ما باید برای ماندگاری پزشکان و پرستاران برنامه های اساسی داشته باشیم. البته که در چند سال گذشته اتفاقات خوبی مانند معافیت های مالیاتی، برداشتن سقف کارانه ها، افزایش اضافه کاری ها، تعرفه گذاری خدمات نظام پرستاری و... انجام شده است اما حتی این خدمات نیز کافی نیستند و ما باید باز هم برنامه ریزی کنیم تا از ظرفیت پرستاران و پزشکان خود در کشور بهره مند شویم.

به عقیده شما اگر پزشکان و پرستاران ما از نظر مالی تامین باشند آیا به مهاجرت فکر خواهند کرد؟ بنابراین یکی دیگر از هدفگذاری های کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دوازدهم تامین مالی کادر بهداشت و درمان کشور خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار امسال را «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرده اند. به عقیده شما در حوزه سلامت کشور چه اقداماتی برای تحقق این شعار می توان انجام داد؟

زمانی که شیوع ویروس کرونا در کشور به اوج رسید دانشمندان حوزه سلامت ما در کمترین زمان ممکن در 16 پلتفرم کار تولید واکسن را آغاز و در حجم 6 تن به تولید رسیدند. بنابراین ما در کشور ظرفیت تولیدی بسیار بالایی داریم. به عقیده من ما در سال جهش تولید باید در حوزه تولید لوازم مصرفی، تجهیزات پزشکی، تولید دارو و کشت گیاهان دارویی اقدامات خوبی را رقم بزنیم. در این راستا باید به طرح های دانش بنیان توجه ویژه کرده و با پرداخت تسهیلات به آنها موجبات گسترده تر شدن فعالیت این شرکت ها را فراهم کنیم. با تضمین خرید محصولات این شرکت ها می توان موجب تحقق شعار سال و جهش تولید در کشور شد.

دارو که تمام شد بعد فکر تامین ارز آن می شود / حقوق پرستار ایرانی کجا، حقوق خارجی ها کجا؟ 2
دارو که تمام شد بعد فکر تامین ارز آن می شود / حقوق پرستار ایرانی کجا، حقوق خارجی ها کجا؟ 3