چهارشنبه 4 مهر 1403

دانشجویان برای مشاوره مراجعه کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشجویان برای مشاوره مراجعه کنند

تهران - ایرنا - سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه دانشجویان در معرض آسیب کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند، به دانشجویان توصیه کرد که برای بروز مشکلات و چالش‌های بیشتر حتما به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار علم و آمورش ایرنا، ابراهیم نعیمی روز یکشنبه در نشست مجازی روسای مراکز مشاوره و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور افزود: اکنون یک مشکل جدی وجود دارد؛ دانشجویان پرخطر شناسایی و پس از مراجعه به مراکز مشاوره در تماس تلفنی یا برقراری ارتباط با آنها مسایل و مشکلات آنها بررسی می‌شود تا وارد رفتارهای پرخطر نشوند، اما موضوع اصلی دانشجویان در معرض آسیب است.

وی تاکید کرد: دانشجویان در معرض آسیب در کارگاه ها شرکت نمی‌کنند. این مشکل اگر تدبیر نشود آسیب‌ها توسعه پیدا خواهد کرد. اکنون بسیاری درگیر افت تحصیلی، شکست‌های عاطفی، وضعیت مشروطی ترم و درگیر رفتارهای پرخطر هستند.

نعیمی تصریح کرد: دفتر مشاوره و سلامت روان سازمان تاکید بر پیشگیری دارد. اگر می‌خواهیم رفتار دانشجویان را در دایره سلامت ارتقا دهیم باید به آنها کمک کنیم در حوزه مسایل روانشناختی دانش و آگاهی را به درستی فراگیرند.

وی خاطرنشان کرد: چهار دسته دانشجو شامل متعالی، متعادل، متزلزل و آسیب دیده (متلاشی) داریم. دانشجویان متعالی که تعداد آنها کم است بسیار عالی و شکوفا در ابعاد و مختصات زندگی کار و تلاش و تحصیل هستند، دانشجویان متعادل رضایت از زندگی کار و تلاش دارند، اما ممکن است چالش‌هایی هم داشته باشند. باید این آگاهی را در آنها ایجاد کرد تا به عرصه متعالی نزدیک‌تر شوند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان افزود: اما دانشجویان متزلزل چالش‌های زندگی آنها بیش از وضعیت مطلوب زندگی است که به این دانشجویان پرخطر گفته می‌شود و درصورتی که به آنها کمک نشود ممکن است فشارها و ضررهای متعددی در عرصه‌های مختلف زندگی به آنها وارد شود به مرحله انجام برسد و در حقیقت به عرصه پرخطر ورود کنند.

وی ادامه داد: راجع به این دانشجویان باید برنامه‌های بیشتری داشته باشیم و آنها را جذب کنیم. یکی از مسایل مهم این است که در جذب این دانشجویان مشکل وجود دارد. یکی از دستورالعمل‌ها در حوزه مشاوره و بهداشت درمان، کمک به جذب دانشجویانی است که در حوزه تزلزل و ضربات متعدد فراشناختی قرار گرفته‌اند. باید این افراد را یک پله جلوتر آورد تا در مختصات مطلوب قرار گیرند.

سونامی مسایل روانشناختی در پساکرونا

نعیمی گفت: در دوره کرونا برخی از آسیب ها تشدید شد، تغییر سبک زندگی، مسایل مختلف اقتصادی، فشارهای ناشی از حل نشدن مسایل روانشناختی و تشدید تعارضات خانوادگی را شاهد بودیم که این مسایل بیشتر شیوع پیدا کرد. برخی معتقدند در پساکرونا با سونامی مسایل روانشناختی مواجه خواهیم شد و اکنون باید در این زمینه اندیشمندان جامعه در ارتباط با اساتید و دانشجویان و در مرحله دوم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی اثرگذاری بیشتری در عرصه اجتماعی داشته باشند.

وی با تاکید بر حوزه مهارت‌آموزی، آموزش و پیشگیری در حوزه دانشجویی، تصریح کرد: برای این موضوعات مهم باید از ورودی‌های جدید شروع کرد؛ چون این دانشجویان تجربه دانشگاه را ندارند و از مدارس وارد دانشگاه می‌شوند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد اکثر مشروطی‌ها از ترم اول تا سوم است و در ترم چهارم این مشکل کمتر می شود. پس لازم است در ابعاد مختلف آگاهی بخشی‌ها در ترم اول برای دانشجویان جدید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه چهار مهارت اساسی را باید به همه دانشجویان آموزش داد، اظهار داشت: اولین مهارت «تعامل مطلوب» است که با استفاده از این مهارت باید دانشجویان با هم خوب ارتباط بگیرند؛ چون در فضای جدید دانشگاهی که دانشجویان دختر و پسر کنار هم قرار می‌گیرند و قبل از آن در مدارس تک جنسیتی رشد کرده‌اند. برخی چالش ها نقطه شروع آن از همین موضوع و در ترم اول است؛ باید حدود و مرزهای روابط و مراعات را آموزش داد.

نعیمی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم باید دانشجویانی که احتمالا مسایل حل نشده بیشتری دارند در قالب مهارت حل مساله به آنها آموزش‌های لازم داده شود. سومین مهارت نیز «مدیریت هیجان» است. طیف هیجانی مثبت و منفی داریم که در موقعیتی که خشم بر آنها غلبه کرد، چگونه خود را کنترل کنند.

وی ادامه داد: مهارت چهارم نیز مهارت «تاب آوری» است که دانشجویان در این زمینه باید سازگاری و انعطاف لازم را داشته باشد و این چهار مهارت پایه و اساسی هستند. 10 مهارت سازمان جهانی بهداشت باید در اولویت قرار گیرند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: پیشگیری در مهارت‌های اساسی باید از دانشجویان ترم اول، دانشجویان خانواده شهدا و ایثارگران، ازدواج دانشجویی، دانشجویان غیر ایرانی با جمعیت 100 هزار نفر با داشتن استرس‌های مختلف، استعدادهای درخشان، سایر دانشجویان دانشگاه نیز به حسب مناطق و مسایل، رصد شود.

نشست مجازی روسای مراکز مشاوره و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور امروز با حضور داداش پور رییس سازمان امور دانشجویان و صفاری نیا سرپرست دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم برگزار شد.

*س_برچسب‌ها_س*