جمعه 10 فروردین 1403

دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به اوجگیری کرونا در عیدفطر هشدار داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به اوجگیری کرونا در عیدفطر هشدار داد

ساری - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اظهار این که هم اکنون میزان ابتلا، مراجعه سرپایی و بستری بیماران کرونایی در استان در روند کاهشی قرار دارد و آمارها بسیار کم شده است، از احتمال اوج‌گیری ویروس در تعطیلات عید فطر ابراز نگرانی کرد و به شهروندان هشدار داد.

به گزارش ایرنا، دکتر قاسم اویس روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به گسترش ویروس های جدید نظیر ویروس انگلیسی، هندی و آفریقای جنوبی که از سرایت پذیری و بیماریزایی بیشتری برخوردار است، افزود: در صورتی که مردم در تعطیلات عید فطر نسبت به پروتکل های بهداشتی بویژه زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و همچنین مسافرت، جا به جایی های غیر ضروری و دورهمی ها، بی توجهی کنند، بار دیگر وارد مرحله پنجم گسترش و ابتلا بیماری کووید 19 در استان خواهیم شد.

وی هرگونه عادی انگاری را عامل اصلی گسترش شیوع کرونا دانست و ادامه داد: اگر چه هنوز کرونا هندی در مازندران مشاهده نشده است، اما شیوع آن همانند ویروس انگلیسی که درتطعیلات نوروزی وارد استان شده است، دور از انتظار نیست.

اویس از شهروندان خواست در تطعیلات عید سعید فطر به هیچ عنوان به مازندران سفر نکنند و مردم استان نیز علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی از انجام دور همی ها و تردد غیر ضرور بپرهیزند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشت در استان را همچنان نامناسب توصیف کرد و گفت: طبق آخرین ارزیابی‌های میدانی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کمتر از 60 درصد است.

وی با توضیح این نکته که طبق تجربه، مدیریت برگزاری دورهمی ها در استان مازندران بسیار سخت و به دلیل روابط و پیوندهای اجتماعی تقریبا ناموفق بوده است، افزود: با توجه به برنامه جدی دولت در گسترش واکسیناسیون، اگر شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی همراهی بیشتری داشته باشند، به طور یقین وارد موج پنجم همه گیری و گسترش این ویروس نخواهیم شد.

طبق اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همه‌گیری موج چهارم با کرونای انگلیسی بعد از تعطیلات نوروزی شروع شد و مرگ و میر در استان تا حدود 20 نفر در روز نیز رسید. یعنی موج چهارم ویروس کرونا طی تنها یک ماه حدود 200 کشته در مازندران برجای گذاشت.

آغاز تزریق واکسن 75 ساله‌ها در هفته جاری 

دکتر اولیس همچنین با بیان این که تا کنون 110 هزار نفر از شهروندان مازندران طبق اولویت بندی وزارت بهداشت واکسن کرونا دریافت کردند، گفت: طبق برنامه تزریق واکسن به افراد بالای 75 سال نیز تا 2 روز آینده شروع می شود.

وی با توضیح این نکته که باور کسانی که واکسن دریافت کردند می توانند بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در جامعه حضور پیدا کنند، کاملا غلط است، افزود: علاوه بر این که ایمنی این افراد در دریافت ویروس و یا این افراد ناقل نیستند، هنوز اثبات نشده است و زمانی که تا 70 درصد مردم جامعه واکسینه نشدند، هر گونه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی خطر جدی برای همه افراد آن جامعه است.

طبق اعلام رسمی پلیس راه مازندران بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت سفر در عید فطر به صورت جدی در این استان اجرایی می‌شود، یعنی فقط آن دسته از خودروهای غیربومی اجازه ورود به مازندران را می‌یابند که دارای مجوز رسمی از فرمانداری مبدا حرکت باشند.

به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته بهداشت و درمان ستاد ملی مقابله با کرونا، به منظور مدیریت و مقابله دقیق‌تر و ویژه در کنترل پیک چهارم، تمامی سفرها در سراسر کشور در همه رنگ‌بندی‌ها از ساعت 12 روز سه‌شنبه 21 اردیبهشت تا ظهر روز شنبه 25 اردیبهشت مصادف با تعطیلات عید سعید فطر ممنوع خواهد بود.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، هم‌اکنون 794 بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 194 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*