دوشنبه 16 مهر 1403

دانشگاه ها و مراکز پژوهشی پتانسیل تحقیق در حوزه نشاط اجتماعی را دارند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دانشگاه ها و مراکز پژوهشی پتانسیل تحقیق در حوزه نشاط اجتماعی را دارند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه برخی افراد برای دست یابی به اهداف کوچک خود در جامعه سیاه نمایی می کنند، گفت: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی این پتانسیل را دارند در حوزه نشاط اجتماعی تحقیق کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در اولین جلسه کارگروه امید، نشاط و سرمایه اجتماعی ضمن بیان این مطلب گفت: نگاه به مسائلی مانند نشاط اجتماعی یا سرمایه اجتماعی باید نگاه کلان و ملی باشد و فارغ از منازعات سیاسی یا جناحی به آن نگریست و برای آن برنامه‌ریزی کرد، هرچند که توجه به حوزه بخشی و اجرایی نیز لازم است تا بتوان امور را به نحو شایسته‌ای به پیش برد.

وزیر علوم با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور برای انجام مطالعات لازم در این حوزه افزود: گاهی برخی افراد یا نهادها به منظور رسیدن به اهداف کوچک، آرامش جامعه را هدف گرفته و با انتشار برخی اخبار و سیاه‌نمایی، مردم را دچار اضطراب می‌کنند؛ این در حالی است که شفاف‌سازی‌های لازم در آن حوزه نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: از دیگر موضوعات مهم در حوزه نشاط اجتماعی تغییر و جابجایی گروه‌های مرجع در جامعه است، که باید برای اصلاح این فرآیند چاره‌اندیشی کرد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ادامه این جلسه گفت: دنیای جدید براساس اقتضائات مدرنیته و جهان صنعتی مجموعه مسائل و مشکلاتی را پدید آورده که هم جامعه و هم زیست محیط انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی تاکید کرد: زندگی صنعتی، توسعه فرهنگ سکولار و نظام های جدید زندگی مبتنی بر ارزش های نظام تجدد موجب، توسعه اضطراب های اجتماع، خواب نآرام ناشی از بحران هویت و دغدغه های بدون پاسخ، تنبلی و سستی اجتماعی، کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی و همچنین کاهش امید و نشاط اجتماعی، شده است.

دکتر عاملی گفت: کاهش نشاط اجتماعی از جمله مسائلی است که اکثریت کشورهای دنیا با آن مواجه هستند و بروز و ظهور آن را در بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، گسترش اعتیاد به مواد مخدر، مصرف و اعتیاد به مشروبات الکلی و افزایش اضطراب‌های اجتماعی و تجربه افسردگی های فراگیر می‌توان مشاهده کرد.

به گفته وی، در دنیای معاصر افراد هویت‌های نامعین پیدا کرده‌اند، هویت دینی و ملی کمرنگ شده و در نتیجه آن کاهش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و نآرامی هویتی رخ داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بررسی کاهش نشاط اجتماعی باید از دو منظر به موضوع ورود کرد؛ ابتدا تحولات جهانی است که سبک زندگی ناسالم مبتنی بر ارزش های مدرنیته، به صورت فراگیر موجب کاهش نشاط اجتماعی شده و از منظر دیگر برخی مسایل داخلی کشور از جمله مشکلات اقتصادی، فشارهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمن و برخی منازعات سیاسی و جناحی و برملاسازی های تقابلی که منجر به کاهش اعتمادی ملی می شود، سرمایه اجتماعی خصوص در حوزه امید و نشاط اجتماعی را هدف گرفته است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: از سوی دیگر باید مراقب بود که امیدآفرینی تبدیل به ضد خودش نشود؛ امید تصویر روشنی برای آینده فرد و جامعه ترسیم می‌کند، ولی اگر در واقعیت جامعه نتوان به اهداف مورد نظر دست یافت، این امید تبدیل به ضد خودش می‌شود؛ لذا باید براساس واقعیت‌ها به مردم امید داد و برنامه ریزی اجرائی واقعی داشت.

دکتر عاملی با اشاره به ظرفیت‌های نگاه دینی و معنوی در نشاط آفرینی به انسان‌ها گفت: کسی که مبتنی بر اعتقادات، امید به خداوند داشته باشد، عمل صالح خود را افزایش می‌دهد و توکل بیشتری به خداوند خواهد داشت، لذا رضایتمندی بیشتری از زندگی دارد. اما هرچه جوامع سکولارتر یا لائیک‌تر می‌شوند مشکلات اجتماعی‌شان نیز بیشتر می‌شود؛ لذا لازم است نگاه عمیق و همه جانبه به موضوع نشاط اجتماعی داشت و به صورت بنیادین مسأله را توصیف و تحلیل کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هم اکنون از لحاظ قوانین و مقررات حوزه نشاط اجتماعی در کشور، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و می‌توان برخی کاستی‌ها را نیز با تعاملات و هم افزایی بین دستگاه‌ها مرتفع کرد.

انتهای پیام