یک‌شنبه 27 خرداد 1403

درآمد شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
درآمد شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری کاهش یافت

شهرکرد - ایرنا - رییس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، درآمد شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی این استان کاهش پیدا کرده است.

فرهاد رئیسی روز چهارشنبه در نشست با روسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هزینه‌های خدمات عمومی و شهری و اجرای طرح‌های عمرانی شهری به‌علت تورم، افزایش یافت.

وی افزود: اقدامات شهرداری‌ها برای کنترل و مبارزه با شیوع ویروس کرونا، تعطیلی و تعدیل فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی و سیستم اداری شهرداری‌ها، شرایط مشاغل و کسب و کار و فعالیت ساختمانی، تسهیلات فراهم شده برای پرداخت عوارض از سوی مودیان و شهروندان و تاخیر در پرداخت سهم عوارض منجر به فشارهای مالی بر روی شهرداری‌ها در دوران کرونا و به‌دنبال آن پساکرونا شده است.

رئیسی تصریح کرد: به‌منظور درآمدزایی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در دوران کرونا و پساکرونا، پیشنهاداتی از سوی شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری و روسای شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان شناسایی، تهیه و تدوین شده است.

وی یادآور شد: در این راستا با استناد به ماده 19 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347، مبنی بر وجود زمین‌های خام یا بدون‌بنا، زمین‌های بزرگ دارای بناهای قدیمی، زمین‌های در حاشیه شهرها و زمین‌هایی واقع در حریم با قابلیت ورود به محدوده شهرها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های درآمدی شهری باید بر روی این زمین‌ها اقدام کارشناسی صورت گیرد تا بتوان از آن در زمینه منابع درآمدزایی شهرداری‌ها بهره‌گیری کرد.

رییس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: همچنین باید برنامه‌ریزی لازم برای مشخص شدن و پرداخت سهم‌شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در یک درصد عوارض آلایندگی و یک درصد عوارض معدن انجام شود.

وی گفت: وصول عوارض ورود ماشین‌های سنگین، نیمه‌سنگین و سبک به روستاها طوری باشد که ایستگاه‌های عوارضی در ورودی روستاها به‌ویژه روستاهای گردشگری ایجاد و این خودروها در مکان مشخصی تجمیع شوند.

رئیسی تاکید کرد: در این صورت دهیاری‌ها می‌توانند با دریافت اجاره ماهانه، علاوه بر درآمدزایی نسبت به ایجاد خداقل یک مفر اشتغال‌زایی مستقیم در هر روستا اقدام کنند.

وی افزود: براساس ماده 23 جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی 60 درصد جرایم تخلف‌های رانندگی مربوط به ساماندهی امور شهری است.

رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طبق قانون 60 درصد از مبلغ این جرایم مربوط به شهرداری‌ها و 30 درصد برای دهیاری‌ها مشخص شده اما تاکنون مبلغی بابت سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نشده است.

وی یادآور شد: پیگیری سهم شهرداری‌ها از بودجه‌های ملی، لزوم وصول سهم شهرداری‌ها از اعتبارات 100 میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا، همکاری دستگاه‌های اجرایی با شهرداری‌ها برای توسعه و احداث زیرساخت‌های گردشگری در دوران پساکرونا، افزایش همکاری دستگاه‌های اجرایی در ایجاد پایانه‌های مسافربری و باربری در تمامی شهرها، ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری با مشارکت بخش خصوصی، صدور مجوز فروش زمین‌ها و اماکن تجاری در تملک شهرداری و هزینه آن به‌منظور اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری، راه‌اندازی کارخانه‌های آسفالت و سنگ‌شکن و احداث پمپ‌بنزین برای شهرداری‌ها با هدف ایجاد درآمد پایدار در دستور مسوولان مرتبط قرار گیرد.

رئیسی اظهار داشت: ایجاد زیرساخت صدور پروانه ساختمانی، دریافت قبض عوارض و تکمیل پرونده‌های کمیسیون ماده 100 در بستر اینترنت با هدف جلوگیری از مراجعه حضوری شهروندان به شهرداری‌ها، افزایش سرعت ارایه خدمات با ایجاد شهرداری‌های الکترونیک و ثبت شرکت حمل و نقل برای شهرهای دارای ظرفیت کامیون‌داری، می‌تواند در پشت سر گذاشتن این بحران مؤثر باشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست و شوی شوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس، توصیه می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*