چهارشنبه 4 مهر 1403

دربی، هیاهو بر سر هیچ / پلک نزنید و خمیازه بکشید!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
دربی، هیاهو بر سر هیچ / پلک نزنید و خمیازه بکشید!

وضعیت دو تیم در آستانه این بازی با یکدیگیر کاملا متفاوت است.

سعید آقایی: به بزرگترین بازی فصل رسیدیم. دربی سنتی تهران که چشم تمام ایران و حتی نیم نگاه دنیا را به خود خیره می کند. نبردی که پیش از انگاره های فنی در آن، تنها حاشیه، جنجال، استرس حرف نخست را می زند و همین سبب شده تا دربی تهران همیشه بی کیفیت ترین و بی خاصیت ترین بازی فصل باشد. نبردی که هیاهو بر سر هیچ است.

دربی 104 با توجه به نبود استادیوم در تهران قرار است در اراک برگزار شود. این برای سومین بار است که شاهد برگزاری دربی خارج از تهران هستیم. پیش از این یک بار در بندرعباس و یک بار تبریز میزبان این بازی بزرگ بوده اند و این بار اراک میزبان سومین بازی دربی خارج از تهران است. ورزشگاهی کوچک که نزدیک به 12 هزار نفر ظرفیت دارد اما برای دربی بنا به مسائل امنیتی تنها 8 هزار بلیت فروخته شده و نکته تاسف بار اینکه از این تعداد زنان هیچ سهمی ندارند. بهانه دستمالی شده و کلیشه ای آماده نبودن زیرساخت ها سبب شده تا زنان سهمی از این بازی بزرگ و جذاب نداشته باشند و جایشان روی سکوها خالی باشد.

وضعیت دو تیم در آستانه این بازی با یکدیگیر کاملا متفاوت است. هر دو تیم تابستان پر سر و صدایی را تجربه کردند. رفت و آمدها در اسکواد دو تیم بسیار زیاد و فراوان بود تا چهره دو تیم در فصل جاری کاملا تغییر کند.

پرسپولیس با خوان کارلوس گاریدو روی یک روند صعودی ملایم حرکت می کند. پرسپولیس مدل گاریدو، برخلاف پیش بینی ها و تلخ اندیشی های ابتدای لیگ حالا راه افتاده. پس از دو مساوی متوالی در 2 هفته اول لیگ، آنها در لیگ نخبگان به رغم شکست برابر الاهی پرستاره نمایش امیدوارکننده ای داشتند و نیز دو بازی اخیرشان در لیگ دو برد متوالی داشته‌اند. پس از پیروزی برابر فولاد در هفته سوم که اولین برد سرخ‌پوشان در فصل جدید بود، آنها این هفته آلومینیوم را شکست دادند تا مانند تمام فصل‌های اخیر همچنان یکی از مدعیان جدی جام باشند و برای دفاع از عنوان قهرمانی محکم جلو بروند.

باز شدن پای علی علیپور به گلزنی در آستانه دربی هم سبب شد تا هواداران این تیم که در هفته‌های اخیر به آمار ضعیف مهاجمان پرسپولیس نقد داشتند، به ساق‌های مهاجمانشان در بازی‌های پیش‌رو، نگاه امیدوارانه‌تری داشته باشند.

برخلاف پرسپولیس در اردوی رقیب سنتی قرمزها یعنی آبی‌ها، جواد نکونام و شاگردانش روزهای نه‌چندان آرامی را تجربه می‌کنند. اگر چه یک برد مهم برابر الغرافه در لیگ قهرمانان، استقلالی‌ها را به ادامه این روند در لیگ امیدوارتر کرد، با این حال در هفته پنجم استقلال برابر نساجی به تساوی رسید تا با توجه به حواشی خارج زمین، در داخل زمین مسابقه هم اوضاع آنطور که نکونام می‌خواهد پیش نرود.

استقلال اگر چه با برد شمس‌آذر، فصل جدید را با برد آغاز کرد اما آبی‌پوشان در سه بازی اخیرشان در لیگ، 2 مساوی و یک باخت داشته‌اند و با قرار گرفتن در نیمه دوم جدول و رده نهم جایی در جمع مدعیان ندارند.

همچنین بالا گرفتن آتش اختلافات در این تیم میان سرمربی و مدیرعامل سبب شده تا حواشیه و جنجال حرف نخست اردوی ابی ها باشد و ترکش های آن به داخل زمین نیز اصابت کند و شرایط فنی تیم را تحت تاثیر خود قرار داده. آنچه در آستانه دربی، خبر خوبی برای هواداران آبی‌پوشان نیست.

در روی نیمکت شرایط دو مربی نیز با هم تفاوت دارد. گاریدو هفته های نخست را در ایران سپری می کند و هنوز به شکل تمام و کمال با اتمسفر فوتبال ایران و شرایط موجود انطباق نیافته و این نخستین دربی اوست. اگرچه تجربیات او در فوتبال اروپا می تواند نقطه اتکای سرخ ها باشد. در مقابل جواد نکونام در کاملا با فضای دربی آشناست اگرچه او در این دو فصل در استراتژی و شیوه بازی چندان امیدوارکننده ظاهر نشده.

جالب اینکه هر دو تیم در حوزه مدیریتی نیز تغییرات گسترده ای در این فصل داشته اند. استقلال پس از واگذاری به هولدینگ پتروشیمی تغییرات را از همان فصل گذشته با برکناری خطیر و جانشینی سمیعی کلید زد و البته این تغییرات هم سبب کاهش حواشی این تیم نشد.

پرسپولیس اما پس از واگذاری به کنسرسیوم بانکی باثبات تر عمل کرده و در هفته جاری بدنه هیات مدیره این باشگاه تغییر کرد اما مدیرعامل از جای خود تکان نخورد.

با همه این اوصاف دربی با همه مشکلاتش مهمترین بازی فصل است. مهمترین بازی که 90 دقیقه پلک نزنید و البته خمیازه بکشید!

253 258

کد خبر 1962177
دربی، هیاهو بر سر هیچ / پلک نزنید و خمیازه بکشید! 2
دربی، هیاهو بر سر هیچ / پلک نزنید و خمیازه بکشید! 3