سه‌شنبه 29 خرداد 1403

درخشش نام 52 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های دنیا / رشد 12 پله‌ای جایگاه ایران

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
درخشش نام 52 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های دنیا / رشد 12 پله‌ای جایگاه ایران

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، رتبه بندی ویرایش 2023 بهترین دانشگاه‌های جهان منتشر شد و بر این اساس 52 موسسه ایرانی در این رتبه بندی قرار گرفته است. محمد حسن زاده رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در این زمینه گفت: بر پایه ویرایش 2023 رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» که در سال 2022 میلادی منتشر شده است، 52 مؤسسه ایرانی در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته‌اند. دانشگاه‌های «تهران»، «آزاد اسلامی»، «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران»، «صنعتی نوشیروانی بابل»، و «دانشگاه صنعتی شریف» پنج مؤسسه برتر ایرانی در این رتبه بندی هستند.

وی افزود: همچنین شش دانشگاه «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل»، «صنعتی کرمانشاه»، «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین»، «مراغه»، «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه»، و «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان» نیز اگرچه از دیدگاه ارزیابی فراگیر در میان 2000 مؤسسه برتر جهان نیستند، ولی در یکی از زمینه‌های علمی «یو. اس. نیوز» جایگاه جهانی دارند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در ویرایش 2023 رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز»، روی هم، نام 2000 مؤسسه از 95 کشور گوناگون جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی 44 مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته بودند. در نمودار یک، روند سالانه شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسه آموزش عالی تایمز» گزارش شده است. توجه به این امر لازم است که هر ساله شمار مؤسسه‌های برتر در این نظام رتبه‌بندی افزایش داشته است. برای نمونه، در ویرایش 2022 این نظام رتبه‌بندی 1750 مؤسسه برتر شناخته شده بودند، ولی در ویرایش 2023 این شمار به 2000 مؤسسه رسیده است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید رتبه بندی دانشگاه ها رشد علمی ایران محمد حسن زاده این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
درخشش نام 52 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های دنیا / رشد 12 پله‌ای جایگاه ایران 2