دوشنبه 11 تیر 1403

درخواست 10 کشور خارجی برای استفاده از خدمات فنی و مهندسی انرژی ایران

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
درخواست 10 کشور خارجی برای استفاده از خدمات فنی و مهندسی انرژی ایران

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز، در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با بیان این که در زمان دولت سیزدهم اقدامات موثری در زمینه دیپلماسی انرژی انجام شده است، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در دولت سیزدهم و با وجود دیپلماسی انرژی موثر و کارآمد این دولت، انجام گرفت، صادرات کاتالیزور به کشور روسیه بود. اقدامات موثر و خوبی در زمینه حمایت از تولیدات داخل و...

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز، در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با بیان این که در زمان دولت سیزدهم اقدامات موثری در زمینه دیپلماسی انرژی انجام شده است، گفت: یکی از اقدامات مهمی که در دولت سیزدهم و با وجود دیپلماسی انرژی موثر و کارآمد این دولت، انجام گرفت، صادرات کاتالیزور به کشور روسیه بود. اقدامات موثر و خوبی در زمینه حمایت از تولیدات داخل و شرکتهای دانشبنیان در زمان دولت سیزدهم انجام شد و نتیجه آن تولید و صادرات کاتالیزور بود که البته آن طور که رسانه‌ها به مسئله نظامی و صادرات تجهیزات نظامی ما به روسیه پرداختند، به مسئله صادرات کاتالیزور تولیدشده در شرکت‌های دانشبنیان داخلی، نپرداختند.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که ما با صادرات خدمات فنی و مهندسی، که حجم بالایی از تولیدات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان را هم تشکیل می‌دهد، میتوانیم تا 10 سال دیگر، اتفاقات خوبی را در کشور رقم بزنیم. امروز 700 میلیادر دلار، هزینه قرارداد‌های بین‌المللی ما در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی است که تا 10 سال دیگر می‌تواند این رقم به 10 برابر افزایش پیدا کند. حالا بیش از 10 کشور دیگر، خواهان واردات خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان داخلی هستند و این می‌تواند فرصت خوبی برای ما باشد.

وی با بیان این که حمایت‌ها ی دولت سیزدهم از شرکت‌های دانش بنیان در افزایش تولید خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی بی تاثیر نبوده است، افزود: ما باید خدمات فنی و مهندسی را در کشور حفظ کنیم، چراکه تولید خدمات فنی و مهندسی حوزه انرژی در کشور، اشباح شده است. راهکار این است که از دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم استفاده و آن‌ها را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با اشاره به فرصت‌های به وجود آمده در دولت سیزدهم برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی، گفت: با تدابیر رئیس جمهور شهید، در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه سرمایه گذاری انرژی اتفاق افتاد. بسیاری از پیشرفت‌های علمی و نوآوری هایی که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و تولید خدمات فنی و مهندسی انرژی اتفاق افتاد با کمک سرمایه گذاری بود نمونه موفق آن طرح احیای چاه‌های کمبازده بود که با سرمایهگذاری و توان فناورانه شرکت‌های دانش بنیان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: نیاز است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به شکلی تغییر دهیم که در کوتاه مدت زود بازده باشند. البته که باید ما از چاه‌محوری به سمت مخزن محوری و میدان محوری برویم. این امر مهم با کمک قانونی که ذیل برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی پیشین، به تصویب رسید، قابل انجام است. با این قانون توان بهره‌برداری خوبی اتفاق خواهد افتاد.

کفایتی با اشاره به برنامهریزی‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شده است، افزود: با اقداماتی که رئیس جمهور شهید انجام داده است، به نظرم شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. البته که باید جذابیت‌های سرمایه گذاری در حوزه‌های دیگر انرژی را با افزایش سهم نوآوری و فناوری در بالادستی و ذیل آن، در آینده رقم بزنیم تا شکوفایی بیشتری در صنعت نفت، به معنای واقعی و در شرکتهای دانش‌بنیان اتفاق بیفتد و شرایط به شکل مطلوبی در کشور تغییر کند.