چهارشنبه 11 مهر 1403

درخواست 2 ضامن کارمند از مددجویان قزوینی غیرمنطقی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
درخواست 2 ضامن کارمند از مددجویان قزوینی غیرمنطقی است

قزوین - ایرنا - معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان قزوین گفت: بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات به مددجویان تحت پوشش این نهاد، 2 ضامن کارمند درخواست می‌کنند که غیرمنطقی است.

سید مرتضی دهقانی محمدآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قانون برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی مددجویان باید 2 نفر ضامن معتبر به بانک معرفی شود، اما بانکداران می‌گویند این 2 نفر ضامن معتبر باید کارمند باشند درحالیکه در محیط زندگی مددجویان روستایی کارمند چندانی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تسهیلات بند ب تبصره 16 قانون بودجه سال 98 برای توانمندی مددجویان کمیته امداد 72 میلیارد و 100 میلیون تومان به استان قزوین تخصیص داده بود که از این مقدار فقط 52 میلیارد تومان از سوی بانک‌ها جذب و پرداخت شد.

دهقانی محمدآبادی با بیان اینکه در سال 98 بیش از 2 هزار و 100 فرصت شغلی برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و دهک‌های پایین جامعه ایجاد شده است، گفت: همه این پرونده‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، اما فقط 73 درصد آنها منجر به پرداخت تسهیلات شده و 27 درصد آن باقی مانده است.

این مسؤول به وجود 600 فقره پرونده اشتغال برای مددجویان در بانک‌های استان اشاره کرد و اظهار داشت: به علت شیوع بیماری کرونا و پرداخت نشدن تسهیلات بانکی، نزدیک به 600 پرونده در بانک‌های عامل استان قزوین باقی مانده که باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

دهقانی محمدآبادی با بیان اینکه بانک‌های مستقر در استان‌های زنجان، مرکزی، گیلان و قم بیش از 95 تا 96 درصد از منابع اشتغال روستایی را به مددجویان کمیته امداد پرداخت کرده‌اند، گفت: این رقم در بانک‌های استان قزوین 73 درصد بوده و در واقع بانک‌های استان، آمار بسیاری پایینی را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان قزوین در خصوص میزان پرداخت تسهیلات در بانک‌های استان، گفت: بانک سپه 92 درصد، بانک کشاورزی 82 درصد، بانک مسکن 100 درصد، بانک توسعه تعاون 100 درصد، بانک صادرات 59 درصد، بانک ملی 72 درصد، بانک ملت 59 درصد، بانک اقتصاد نوین 70 درصد، بانک رفاه 92 درصد، بانک مهر ایران 64 درصد و بانک تجارت 70 درصد تسهیلات روستایی را به مددجویان کمیته امدد پرداخت کرده اند.

دهقانی محمدآبادی خاطرنشان کرد: با وجود نشست‌های متعدد با مدیران عامل بانک‌ها با هدف پرداخت تسهیلات به این افراد، هنوز اتفاق خاصی در استان رقم نخورده و باید تا پایان خردادماه سال جاری این موضوع را تعیین تکلیف کرد.

وی یادآور شد: تخصیص اعتبارات جدید در سال 99 نیز نمی‌تواند از پرداخت تسهیلات به پرونده‌های قدیمی جلوگیری کند و بانک‌ها طبق تفاهم نامه و مقررات باید نسبت به پرداخت تسهیلات مصوب اقدام نمایند.

31 هزار خانوار معادل 58 هزار نفر که 4.6 درصد جمعیت استان قزوین را شامل می‌شود، تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند.

*س_برچسب‌ها_س*