چهارشنبه 4 مهر 1403

درمان یک میلیون مجروح و 100هزار مصدوم شیمیایی در دوران جنگ

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
درمان یک میلیون مجروح و 100هزار مصدوم شیمیایی در دوران جنگ

دستیار ویژه و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: در دوران دفاع مقدس جامعه پزشکی ما یک میلیون مجروح و 100 هزار مصدوم شیمیایی را درمان کردند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار سیدیحیی رحیم صفوی امروز در مراسم یادبود حضور ایثارگرانه جامعه پزشکی در دفاع مقدس، اظهار کرد: بدون تردید یکی از عرصه‌های افتخار آفرین دوران دفاع مقدس، حماسه جاویدان جامعه پزشکی بود. در 8 سال دفاع مقدس شاهد حضور منسجم و سازمان یافته پزشکان، درمانگران و امدادگران بدون اینکه قبلاً تجربه‌ای داشته باشند بودیم و این افراد هم جنگیدند هم مدیریت کردند و هم مجروحان را درمان کردند.

وی افزود: تنها در عملیات کربلای 5، 52 هزار مجروح جنگی وجود داشت و خدمات درمانی ارائه شده یک حماسه جاویدان است که قسمتی از آن در کتاب‌های رونمایی شده در این مراسم نوشته شده است. بنده به عنوان یکی از فرماندهان دفاع مقدس برای تصمیم‌گیری راجع به جنگ دو ملاک اصلی داشتم یکی اینکه عملیات را جوری انجام دهیم که 100 درصد به پیروزی برسیم و دوم اینکه تعداد شهید کمتر، زخمی کمتر و اسیر کمتری در عملیات‌ها داشته باشیم. برای اینکه پیروز شویم راهبرد دشمن را درست تشخیص می‌دادیم و نقاط قوت و ضعف کشور را شناسایی می‌کردیم تا قوت خود را بر نقاط ضعف دشمن فرود بیاوریم.

روایت وزیر بهداشت از ایثارگری جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی

دستیار ویژه و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: در دوران دفاع مقدس جامعه پزشکی ما یک میلیون مجروح را درمان کردند بیش از 100 هزار عمل جراحی در دوران جنگ انجام شد، درمان بیش از 100 هزار مصدوم شیمیایی و راه‌اندازی بیش از 59 بیمارستان صحرایی نیز انجام شده است.

وی گفت: بیمارستان‌های صحرایی به نحوی طراحی شده بودند که مجروحان جنگی در کمتر از یک ساعت به بیمارستان برسند این درحالی است که آمریکایی‌ها با وجود تجهیزات زیادی که در جنگ با ویتنام داشتند مجروحان را طی یک و نیم ساعت به بیمارستان منتقل می‌کردند.

سردار صفوی افزود: برخی از پزشکان ما در دوران دفاع مقدس 24 ساعت تا 72 ساعت در اتاق عمل حضور داشتند و پشت سر هم جراحی انجام می‌دادند؛ در دوران جنگ 16 هزار تخت نقاهتگاهی راه اندازی شد و در شهرستان‌های مرزی چند هزار تخت بیمارستانی آماده سازی شده بود.

وی تصریح کرد: من به عنوان یک جامانده از غافله شهیدان، از وزارت بهداشت انتظار دارم که این فرهنگ و معارف ارزشی و تجارب بهداری رزمی که با کار علمی و مستند تبدیل به دو واحد درسی شده و وزارت بهداشت آن را تصویب کرده است در دانشگاه‌های علوم پزشکی جاری شود. هدف ما این است که جامعه علوم پزشکی با اقدامات جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس آشنا شوند.

سردار صفوی بیان کرد: دومین درخواستی که از وزارت بهداشت دارم راه اندازی ستاد جهاد سلامت در وزارت بهداشت با همکاری موسسه بهداری رزمی است تا پزشکان داوطلب بسیج جامعه پزشکی بتوانند به مناطق محروم اعزام شوند.

به گزارش تسنیم، در مراسم یادبود حضور ایثارگرانه جامعه پزشکی دفاع مقدس که بعد از ظهر امروز چهارشنبه 4 مردادماه 1403 در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، دو اثر فرهنگی از جمله مجموعه 4 جلدی تاریخ شفاهی «به سوی قاف» و کتاب «زهره حریف ماه شد»، رونمایی شدند. کتاب تاریخ شفاهی به سوی قاف حاوی مصاحبه با بیش از 100 نفر از فعالان بهداری رزمی و روایتی از حضور جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس و کتاب زهره حریف ماه شد، تحلیلی بر نقش اجتماعی زنان در بهداری رزمی در جنگ تحمیلی است.