سه‌شنبه 17 مهر 1403

درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان محتمل نیست / اشراف نظامی و اطلاعاتی ایران بر منطقه قفقاز جنوبی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان محتمل نیست / اشراف نظامی و اطلاعاتی ایران بر منطقه قفقاز جنوبی

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو, درباره تحولات اخیر در منطقه قفقاز و احتمال درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: ما با طرفین ارمنستان و آذربایجان در ارتباطیم و هر دو کشور با نظرات ما آشنا هستند. در تحولات اخیر هم با هر دو طرف در ارتباط بودیم و روسای جمهور ایران و ارمنستان با هم تماس تلفنی...

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو, درباره تحولات اخیر در منطقه قفقاز و احتمال درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: ما با طرفین ارمنستان و آذربایجان در ارتباطیم و هر دو کشور با نظرات ما آشنا هستند. در تحولات اخیر هم با هر دو طرف در ارتباط بودیم و روسای جمهور ایران و ارمنستان با هم تماس تلفنی داشتند و هیئت‌های نظامی ما در آذربایجان بودند و ارتباطات دیپلماتیک ما در این مسیر برقرار بود.

وی افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و از هر گونه جنگ و درگیری در منطقه اکراه داریم و از آن استقبال نمی‌کنیم؛ درواقع اگر مسائلی هست باید از طریق گفتگو حل شود. در عین حال در موضوع منافع ملی, جمهوری اسلامی همیشه ایستادگی قاطعی داشته است.

عمویی گفت: در موضوع قفقاز اصلی‌ترین مسئله‌ای که مدنظر ماست این است که تغییر مرز‌ها و ژئوپلتیک منطقه را پذیرا نخواهیم بود و این موضع را به اطلاع طرفین در قفقاز جنوبی رسانده‌ایم. انتظار داریم اگر چالشی هست به صورت گفتگو مسائلشان را پیگیری کنند و ژئوپلتیک منطقه را طبق وضعیت موجود حفظ کنند. ما بر این نظرمان هم اصرار داریم.

وی درباره احتمال وقوع درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: آخرین اطلاعات حاکی از آن است که فعلا موضوع درگیری نظامی موضوع جدی نیست و طبق اطلاعاتی که مقامات آذربایجانی به ایران اعلام کردند, موضوع تغییرات فصلی و جایگزینی است. در عین حال ما رصد و اشراف نظامی و اطلاعاتی خود را در منطقه پیرامونیمان دنبال می‌کنیم.