دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

در شنبه موعد چه گذشت

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
در شنبه موعد چه گذشت

روایت میدانی از وضعیت برخوردها در مرکز شهر نشان می دهد؛ در مجموع نسبت باحجاب، شل حجاب و بی‌حجاب با روزهای قبل تغییر نکرده است. پلیس در بیانیه‌ای خبر از آغاز برخوردهای جدی این ارگان با بی‌حجابی در روز شنبه، 25 فروردین، داد. ظاهرا نام این طرح پلیس «نور» است روایت میدانی از وضعیت برخوردها در مرکز شهر نشان می دهد؛ در مجموع نسبت باحجاب، شل حجاب و بی‌حجاب با روزهای قبل تغییر نکرده است.

پلیس در بیانیه‌ای خبر از آغاز برخوردهای جدی این ارگان با بی‌حجابی در روز شنبه، 25 فروردین، داد. ظاهرا نام این طرح پلیس «نور» است روایت میدانی از وضعیت برخوردها در مرکز شهر نشان می دهد؛ در مجموع نسبت باحجاب، شل حجاب و بی‌حجاب با روزهای قبل تغییر نکرده است.

طبق روایت شهروندانی که در این خیابان‌ها با خبرنگار انصاف نیوز مصاحبه کردند اوج برخوردهای ماموران با زنان «بدحجاب» یا بی‌حجاب تقریبا از 12 ظهر تا 4 بعد از ظهر بوده. برخوردهایی که عده‌ای آن خشونت‌آمیز می‌خواندند. البته گفته می‌شود زنانی که مقاومت نمی‌کردند بدون درگیری فیزیکی سوار ون‌ها می‌شدند. تعدادی دیگر هم با گرفتن یک تذکر ساده و عمل به آن می‌توانستند عبور کنند. معیار مشخصی هم در این برخوردها وجود نداشت.

بخش عجیب گزارش این بود که تعداد زیادی از دختران جوان اصلا از بیانیه‌ی پلیس برای برخورد با حجاب اطلاعی نداشتند. تصویر جالب دیگر اینکه پلیس راهنمایی و رانندگیِ تقاطع انقلاب و ولیعصر هم پشت بلندگو به بعضی عابران تذکر حجاب می‌داد.

مردم نیز در شبکه‌های مجازی از ظهر روز شنبه گزارش‌های متعددی از افزایش حضور پلیس در خیابان‌ها و برخوردهای آن‌ها نوشته‌اند. طبق این گزارش‌ها در برخی ایستگاه‌های مترو فیلمبرداری از چهره‌ی مسافرین صورت گرفته و حتی کیف آن‌ها را نیز گشته‌اند.

زیرگذر عابر پیاده شهید لشگری، مترو آزادی، ساعت 10:10

دفتر پلیس به نظر می‌آمد بسته باشد و پلیسی هم دیده نمی‌شد. پشت گیت‌های عبور مسافران سه مرد با لباس معمولی به نظاره‌ی مسافران ایستاده بودند و خانمی با حجاب معمولی و بدون چادر هم‌ردیف با این آقایان روی صندلی نشسته بود و برگه‌ای در دست داشت.

مامور خدماتی مترو می‌گفت چیزی از خبر برخورد پلیس نشنیده است. مامور امور ایستگاه‌ها هم می‌گفت به آن‌ها اطلاعی نداده‌اند که قرار است در مترو برخوردی متفاوت از قبل صورت بگیرد. چهره‌ی سه شخصی که کنار گیت‌ها ایستاده بودند هم برایش آشنا نبود. مامور امور ایستگاه‌ها می‌گفت البته نیروهای امنیتی و گاها پلیس هم با لباس شخصی می‌آیند اما به آن سه نفر شبیه نبودند. او اضافه کرد که معمولا مامورانی که تذکر حجاب می‌دهند در این ایستگاه از دو بعد از ظهر به بعد می‌آیند.

دختری حدودا 27 ساله که شال به سر نداشت می‌گفت خبر برخورد از شنبه‌ی پلیس را اصلا نشنیده است. با تذکری هم برخورد نکرده بود و با خنده می‌گفت: بالاخره اینا هر روز یه کاری می‌کنن!

خیابان انقلاب، خروجی مترو، ساعت 10:35

خبری از مامورهای خاص یا حجاب‌بان‌ها در مترو نبود. از دختر جوان دانشجویی، حدودا بیست و یک ساله، که روسری سر نداشت و پیرسینگ خاصی هم روی دندان‌هایش بود پرسیدم که آیا خبر برخورد پلیس در مورد حجاب از شنبه را شنیده است یا نه؟! بی‌خبر بود و می‌گفت از کرج تا اینجا ماموری ندیده و تذکری هم نگرفته است. او هم حرفش را با خنده ادامه می‌داد: حالا باشن هم تذکر میدن و ما رد میشیم. کار خودمون رو می‌کنیم.

میدان فلسطین

دکه‌ی روزنامه‌فروشی را اگر نگاهی بیندازید تیتر یک روزنامه ستاره صبح از «دور تازه مقابله با بی‌حجابی» گفته است. اما چند قدم آنطرف‌تر دو دانشجوی دختر که بی‌حجاب مقابل سوپرمارکت در حال گفت‌وگو با یکدیگر بودند از برخورد پلیس اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. هیچکدام صبح، در راه دانشگاه، ماموری ندیده بودند

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

در شنبه موعد چه گذشت 2