پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دستور رئیس جمهور برای تخصیص بودجه مصوب مناطق سیل‌زده از فردا

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
دستور رئیس جمهور برای تخصیص بودجه مصوب مناطق سیل‌زده از فردا

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور دستور داد که از همین فردا مبالغ و هزینه‌های مصوب (بازسازی مناطق سیل‌زده) اختصاص یابد و سازمان برنامه و بودجه با مدیریت معاون اول رئیس جمهور آن را در اختیار استان ها قرار دهد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت در تشریح مصوبات جلسه امروز با اشاره به اینکه جلسه امروز هیات دولت به بررسی مسائل و مشکلات ناشی از سیل اخیر در استان های جنوبی کشور اختصاص داشت، گفت: از همان ابتدای وقوع این بحران برخی از وزیران دولت به استان های مربوط اعزام شدند که در این راستا معاون اول رئیس جمهور طی سفر خود به استان های جنوبی، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفتند و گزارش ها را نیز دریافت کردند.

به گزارش فارس، وی افزود: استانداران سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس نیز به صورت مجازی در جلسه امروز هیات دولت شرکت کردند؛ ضمن اینکه مسئولان نهادهای انقلابی که متولی و همکار دولت در حل مشکلات مردم در این زمینه هستند از جمله مسئول کمیته امداد امام خمینی (ره)، مسئول اجرایی ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در کنار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در این جلسه حضور داشتند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در پی اعزام وزیران به محل حادثه، مشکلات ناظر بر بحث کشاورزی منطقه، دامداران، کشاورزان، مشکلات ناظر بر حوزه های مسکن و همچنین خانه های افرادی که از سیل خسارت دیده‌اند، بحث تامین برق، تامین سوخت، تامین آب مورد بحث قرار گرفت و در همین راستا وزیر کشور گزارشی را از نیازهای استان های خسارت‌دیده از سیل ارائه دادند که استانداران نیز مسائل مربوطه را مطرح کردند تا تدابیر لازم برای حل مشکل استان ها به صورت اولیه در این جلسه صورت بگیرد و بعد از ارائه گزارش بنیاد مسکن و تجمیع گزارش های ارسال شده تصمیمات بلندمدت‌تر اتخاذ شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در تصمیم‌گیری اولیه مبلغ 50 میلیارد تومان برای هر استان به صورت تنخواه اختصاص داده شده است، گفت: این مبلغ در اختیار استانداران مربوطه قرار گرفت تا در چارچوب گزارش های اولیه و برای موارد ضروری هزینه کنند. رئیس بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرد که سیمان مورد نیاز برای ساخت و یا تعمیر منازلی که دچار آسیب شده‌اند، به طور رایگان در اختیار این 4 استان قرار می گیرد. این بنیاد همچنین مبلغ 15 میلیارد تومان را برای هر یک از این استان ها اختصاص داد.

وی اضافه کرد: همچنین برای تامین لوازم منزل، غذای گرم، پتو و مایحتاج ضروری از این قبیل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد اقدامات خوبی را انجام دادند. بنیاد مستضعفان اقدامات دیگری را تقبل کرد که قرار است بزودی انجام شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هیات دولت همچنین مصوبه ای را برای حمایت از تامین خانه موقت، بازسازی منازل مسکونی، اصلاح یا ساخت و ساز برای هم وطنانی که دچار خسارت شدند را داشت. در همین راستا مبالغی از جمله 15، 20 و 25 میلیون برای همین امر اختصاص یافت. مبالغی نیز برای حل مشکل چاه های آب، قنوات آسیب‌دیده، تامین علوفه مورد نیاز برای دام ها، بذر مورد نیاز کشاورزان و دام های مورد نیاز برای آن دسته ای که دام های خود را از دست دادند، مورد تصویب قرار گرفت که توضیح این موارد از سوی مراجع مرتبط به اطلاع مردم خواهد رسید.

بهادری جهرمی در پایان تصریح کرد: رئیس جمهور نیز دستور داد که از همین فردا مبالغ و هزینه های مصوب اختصاص یابد و سازمان برنامه و بودجه با مدیریت معاون اول رئیس جمهور آن را در اختیار استان ها قرار دهد. همانگونه که تا پیش از این استانداران و مدیران تلاش کردند تا با سرعت از خسارات این سیل پیشگیری و هم آثار بجا مانده را برطرف کنند، تلاش خواهد شد تا شاهد کاهش هر چه بیشتر آلام ناشی از سیل باشیم.