سه‌شنبه 3 مهر 1403

دفاع مقدس عرصه احیای دوباره انسان بود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
دفاع مقدس عرصه احیای دوباره انسان بود

معاون اول قوه قضاییه گفت: امام (ره) که در سال 57 به ایران آمد، همان احیاگری بود که از مکتب پیامبر (ص) آموخته بود. با او، ماهیت ما تغییر کرد و با ایمان جدید، فهم جدیدی پیدا کردیم و 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حمزه خلیلی؛ معاون اول قوه قضاییه در سخنانی که به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس در معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت این هفته اظهار کرد: انسان کمترین تلاش را برای خودایستادگی دارد، اما پیامبر (ص) ما را این‌گونه تربیت کرد که باید در برابر خود بایستیم. آنچه تعلقات دنیوی است، پیامبر (ص) برداشت و این رسالت بزرگ ایشان بود.

وی افزود: تا زمانی که تعلقات دنیوی از بین نرود، انسان جدیدی خلق نمی‌شود. پیامبر (ص) در برابر خفتگان و کسانی که خود را بیدار می‌پنداشتند، قرار داشت و آنان بیمارانی بودند که خود را سالم می‌دانستند و به همین دلیل هدایت آنان بسیار سخت بود. در قرآن آمده است که خداوند انسان‌ها را دوباره حیات بخشید و مردگان را احیا کرد. آنان که خود را زنده می‌پنداشتند، پیامبر (ص) آمد و گفت که شما مرده‌اید و تا نمیرید، متنبه نمی‌شوید. بنابراین، باید بمیرید تا جان دیگری بگیرید. پس مبدأ آفرینش دوباره ما پیامبر (ص) است.

تشریح فعالیت دادگاه‌های صلح؛ گامی برای ترویج صلح

خلیلی ادامه داد: ما در دفاع مقدس یک بار مردیم تا به ما هشدار داده شود. ما مردگانی بودیم که مملو از تعلقات دنیوی و وابستگی به آن‌ها بودیم. امام (ره) که در سال 57 آمد، همان احیاگری بود که از مکتب پیامبر (ص) آموخته بود و با او ماهیت ما تغییر کرد. با ایمان جدید، فهم جدیدی پیدا کردیم و 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم. در دفاع مقدس، رزمندگان در هر سنگری که می‌رفتند، خلوت می‌کردند و گریبان خود را می‌گرفتند و التماس می‌کردند که از گذشته خود فارغ شوند. در پی آن باید وصال جدیدی باشد و با بریدن از تعلقات به وصل برسیم و به همین دلیل جبهه ما معطر به زیبایی‌ها شد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: اگر خاطره بخوانیم و قلم بزنیم، باید درگیر شهدا، ایثارگران و رزمندگانی شویم که رفت و برگشتی داشتند و برخی فقط رفتند و برگشتی نداشتند. آیا با خود گفتیم که آیا روح ما با روح آن‌ها هم‌نوا شد یا نه؟ آیا تغییر به ماهیت یافتیم یا نه؟

وی افزود: ما قلم زدیم و کتاب‌هایی تدوین کردیم و در مسیرهایی رفتیم که در آن یک ارزش و فضیلت زاده شد و امروز باید آن فضیلت‌ها احیا شود. صداقت و راستی را از ائمه (ع) آموختیم که اگر می‌خواهید زندگی را ارزیابی کنید، به ظاهر ارزیابی نکنید. انسان باید صادق باشد و در امانت خیانت نکند و آنچه فضیلت است، باید در رفتار او ظهور و بروز داشته باشد؛ رفتارهایی که در جبهه به وضوح دیدیم. ما در حرکت دفاع مقدس صدق، راستی، ایثار و خودفراموشی را تجربه کردیم و حضور خدا را شاهد بودیم.

خلیلی در پایان با بیان اینکه آیا در روزهای خود به دیگران نیز می‌اندیشیم یا نه، گفت: امام صادق (ع) فرمودند: «وقتی قرآن می‌خوانید، خداوند در کلام خودش ظهور می‌کند». اینکه چه میزان خدا را می‌بینیم باید به عرصه فضیلت‌های جبهه مراجعه کنیم و برای تک‌تک فضایل، در هر نوبت آن‌ها را با هم مرور کنیم.