سه‌شنبه 3 مهر 1403

دلائل مهم مرگ ایرانی ها چیست؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
دلائل مهم مرگ ایرانی ها چیست؟

اقتصادنیوز: گزارش سازمان ثبت احوال کشور که آمار مرگ در ایران، پس از کرونا روند صعودی داشته و در سال 99نزدیک به 30درصد نسبت به سال 98و در نیمه اول 1400بیش از 23درصد نسبت به نیمه اول سال 99افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادینوز به نقل از برنا، امسال و در آخرین روز از فروردین 1400رکورد 50ساله دفن در تهران هم شکسته شد و سعید خال، مدیرعامل وقت بهشت‌زهرا (س) از مرگ بیش از 350نفر در تهران خبر داد که 150نفر از آنها مبتلا به کرونا بودند.

با اینکه کرونا در 2سال اخیر مهم‌ترین عامل مرگ در دنیا عنوان شده اما در فهرست عوامل مهم مرگ در دنیا نیست و همچنان بیماری‌هایی ازجمله سکته‌های قلبی، عروقی، عفونی، ریوی، کلیوی و... در صدر فهرست بزرگ‌ترین قاتلان جهان قرار دارند. هر چند که مطالعات حاکی از اثرگذاری کرونا بر ابتلا و مرگ بیماری‌های پرخطر و مرگبار است اما متخصصان معتقدند که اظهارنظر در این‌باره زود است و نمی‌توان نظر قطعی در این‌باره داد.

تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در سال 2020نشان داد که دلیل اصلی مرگ‌ومیر در دنیا، بیماری‌های قلبی با 9میلیون مرگ است، پس از آن بیماری‌های عفونی ریه، بیماری‌های مزمن انسداد ریه، دستگاه گوارش، سل، ایدز، زایمان زودرس، سرطان و تصادفات جاده‌ای قرار می‌گیرند. گزارش مرگ‌ومیر در ثبت احوال ایران هم در ماه‌های نخست سال 1400نشان می‌دهد که این آمار نسبت به قبل از کرونا 60درصد افزایش داشته است، یعنی این عدد به 176هزار نفر رسیده است؛ درصورتی که در سال‌های 95تا 98و قبل از کرونا بین 108تا 110هزار نفر بوده است.

البته با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت، بیماری کووید - 19را درماه مارس 2020به‌عنوان پاندمی معرفی کرد، نمی‌توان مقایسه درستی برای افزایش مرگ‌ومیر بر اثر کرونا داشت؛ چرا که تعداد مرگ‌ومیر هم در ماه‌های مختلف شیوع این بیماری در نوسان بود. براساس آنچه از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، بیماری‌های دستگاه تنفس، آلزایمر و دیابت، به‌ترتیب بیشترین سهم را در مرگ ایرانیان دارند.

همچنین بخوانید
دلائل مهم مرگ ایرانی ها چیست؟ 2