یک‌شنبه 1 مهر 1403

دلار وارد کانال جدید شد / طلا و سکه صعودی شد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
دلار وارد کانال جدید شد / طلا و سکه صعودی شد

اقتصادنیوز: قیمت دلار امروز وارد کانال 50 هزار تومان شد. قیمت طلا و سکه نیز مسیر رشد را دنبال کردند.

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلای جهانی روز گذشته جهش کرد و به بالای 2050 دلار رسید. در بازار امروز هم در زمان‌نگارش این گزارش قیمت طلا در حدود 2053 دلار معامله شد که در مقایسه با روز گذشته 11 دلار رشد را نشان می‌دهد.

فعالان اقتصادی درباره علت این افزایش قیمت 2 دلیل را مطرح کردند. به باور این دسته تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حمله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ تمایل به خرید طلا به‌عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است.

از سوی دیگر احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اوایل سال آینده میلادی ارزش دلار و سود اوراق‌قرضه خزانه‌داری آمریکا در سراشیبی قرار داده و موتور محرک قیمت طلای بوده است.

در بازار داخلی ایران هم بحث داغ بین معامله‌گران موضوع «مالیات ستانی» از طلا است. در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از ابتدای دی‌ماه سال جاری، میزان مالیات معاملات طلا افزایش خواهد یافت و از سود خرید طلا به میزان 25درصد مالیات اخذ می‌شود؛ این خبر در فضای مجازی موردتوجه قرار گرفت.

با این‌حال سخنگوی سازمان امور مالیاتی در واکنش به این ادعا گفته هیچ افزایشی در نرخ و پایه‌های مالیاتی طلا و جواهر صورت نگرفته است و فقط اتصال آنها به صورت‌حساب‌های مالیاتی مدنظر است و نرخ جدیدی برای مالیات طلافروشان نیست. برخی ها مدعی بودند که برخی از طلا فروشی ها در اعتراض به مالیات ستانی تعطیل کردند و خرید و فروش طلا به کندی پیش رفته است.

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت طلا 18 عیار در مقایسه با دو روز گذشته تقریباً 16 هزار و 500 تومان گران شد و به 2 میلیون و 480 هزار و 200 تومان رسید.

در کنار طلا، بازار سکه هم شاهد جهش قیمت سکه امامی بود. این فلز گران‌بهای داخلی روز پنجشنبه گذشته با 29 میلیون و 250 تومان به کار خود خاتمه داد اما در روز جاری با 29 میلیون و 400 هزار تومان به فروش رسید. البته این قیمت برای صبح امروز بود و از صبح تا عصر قیمت سکه تغییر نکرد.

در کنار بازار طلا و سکه و اتفاقات پیرامون آن بازار ارز تهران در اولین روز کاری زمستان 1402 مسیر صعود را دنبال کرد. آن‌طور که معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار که در اواخر هفته گذشته کانال 50 هزار تومان را از دست‌داده بود در دومین روز از فصل جدید با گپ مثبت 250 تومانی راهی بازار شد و بر روی 50 هزار و 150 تومان قرار گرفت. البته در نیمه ظهر امروز با اندکی نوسان نزولی در حدود 50 هزار و 100 تومان مبادله شد. عصر امروز هم در حدود 50 هزار و 150 تومان تا 50 هزار 350 تومان نرخ گذاری شد.

در همسایگی ایران، هرات هم شاهد قدرت‌نمایی جناح افزایشی بود. نرخ دلار در بازار مذکور که دو روز قبل با 50 هزار و 400 تومان به کار خود پایان داده بود، در معاملات پشت خطی جمعه تا 49 هزار و 600 تومان بالا رفت. در بازار نقدی امروز با 49 هزار و 700 تومان بازگشایی شد و در ساعاتی بعد به کانال 50 هزار تومان رسید اما دوباره به خاکریز 49 هزار تومان برگشت و با 49 هزار و 900 تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با دو روز قبل رشد 500 تومانی را نشان می‌دهد.

علاوه بر نرخ دلار، بازار درهم نیز امروز شاهد نوسان صعودی بود. نرخ حواله درهم که دو روز قبل با 13 هزار و 710 تومان به فروش رسیده بود امروز تا 13 هزار و 780 تومان بالا رفت و در نیمه ظهر در حول‌وحوش 13 هزار و 760 تومان قیمت خورد.

همچنین بخوانید