شنبه 15 اردیبهشت 1403

دلایل تاثیر اقتصاد ایران از نرخ ارز

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
دلایل تاثیر اقتصاد ایران از نرخ ارز

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدرضا فرزین در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه هدف بانک مرکزی تقویت ریال است، گفت: ایران از نظر شاخص‌های اقتصادی، کشوری باز است و به همین دلیل دائم تحت تاثیر نرخ ارز قرار می‌گیرد. سهم حجم صادرات و واردات در تولید نا خالص داخلی و مراودات مالی با دنیای خارج بالا است.

وی افزود: قبل از تحریم، فعالیت‌های تجاری بدون مشکل انجام می‌شد و به جای مراودات مالی، تراز تجاری با مراودات تجاری بالا با سایر کشور‌ها مثبت بود. تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری تغییر کند و نظام تجاری از غرب به شرق برود. نقل و انتقال ارزی هم به‌دلیل تحریم‌ها از بانک ها خارج و برنامه‌ریزی برای آن سخت‌تر شده اما نظام مالی همچنان در غرب است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای تقویت حکمرانی ارزی باید ابزار‌های نقل و انتقال ارزی را تقویت کرد. تجارت رسمی و غیررسمی سال گذشته 200 میلیارد دلار بود که با توجه به تحریم، عددی مناسب اما هنوز حضور تخصصی حرفه‌ای و نهادی مالی در غرب به شرق منتقل نشده است.

فرزین با اشاره به عدم مراودات سیاسی با غربی ها، گفت: چشم‌انداز هم نشان نمی‌دهد در آینده تجارت با غرب افزایش یابد یا مراودات مالی خارج از تجارت داشت. کشور‌های شرقی از جمله چین و هند تجارت را گسترش دادند که می‌توان با این کشور‌ها تجارت کرد. بنابراین به‌دلیل تحریم‌ها، ابزار‌های دیگر مالی جایگزین سوئیفت شده و داشتن FATF خودمانی اشکالی ندارد!