جمعه 28 اردیبهشت 1403

دهقان: تایید حکم حمید نوری توسط حکومت سوئد تحت تأثیر جوسازی‌های منافقین رخ داد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
دهقان: تایید حکم حمید نوری توسط حکومت سوئد تحت تأثیر جوسازی‌های منافقین رخ داد

معاون حقوقی رئیس جمهور درخصوص صدور حکم ابد حمید نوری از سوی سوئد، تاکید کرد: اقدام کاملاً طراحی‌شده‌ای توسط حکومت سوئد تحت تأثیر جوسازی‌های منافقین رخ داد.

- اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور در برنامه «به افق فلسطین» درخصوص انفعال نهادهای حقوقی بین‌المللی در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، بیان کرد: نهادهای بین المللی در سال‌های طولانی توسط آمریکا و اروپایی بنا نهاده شده و ابزاری برای خدمت به غرب و فشار بر کشورهایی است که از خواسته‌های غرب تمکین نمی‌کنند.

سوئد با گروگان‌گیری «حمید نوری» به‌دنبال چیست؟ وی افزود: البته این نهادها بعضاً حق‌گویی‌هایی هم داشته‌اند اما نمی‌توانستند از خطوط قرمز نظام سلطه عبور کنند. در مواردی بیانیه هم صادر کرده و اطلاعیه دادند اما به‌صورت کلان باید با سیاست‌های نظام سلطه هماهنگ عمل می‌کردند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور عنوان کرد: عملیات طوفان‌الاقصی دارای ابعاد مختلفی است و جنایاتی توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه رخ داد که هر انسان با وجدانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کنوانسیون‌های مختلفی در سال‌های متمادی شکل گرفته و سازمان‌های مختلف حقوق بشری برای برخورد با نسل‌کشی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، تبعیض نژادی، دفاع از حقوق زنان و کودکان شکل گرفته‌اند اما این نهادها در ماجرای بمباران رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بی‌خاصیت بودن‌شان را به دنیا نشان دادند.

دهقان بیان کرد: بشر باید چاره‌ای بیندیشد تا خود را از دام این دست‌ساخته‌های غربی نجات دهد و نهادهای جدیدی در عرصه جهانی شکل بگیرد.

وی با اشاره به مسئولیت‌های دادگاه بین المللی کیفری در این زمینه، خاطر نشان کرد: این دادگاه وظیفه‌ی ذاتی داشت ضد جنایت علیه بشریت وارد شود؛ آن‌ها هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندادند و یکی از آثار طوفان الاقصی همین تحول در مسائل حقوقی است که کشورهای مستقل باید جمع شوند و راه چاره‌ای برای صلح و امنیت جهان بیاندیشند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون امکان تشکیل نهادهای جدید حقوقی بین المللی، اظهار داشت: نهادهای حقوقی به‌تدریج شکل گرفتند و ساختار تدریجی داشته‌اند؛ این کار به‌صورت دفعی صورت نخواهد گرفت ولی خیزش مردم در جهان، تجمعات در کشورهای مختلف و خروش سازمان‌های مردم‌نهاد جهانی در این روند اثرگذار خواهد بود.

دهقان گفت: ملت‌ها در هیچ دورانی از زمان شکل‌گیری رژیم صهیونیستی تاکنون، مانند امروز بیدار نشده‌اند. البته جنایات متعدد و گسترده‌ی این رژیم تاکنون به این حد نبوده و جنایات در 75 روز گذشته بی‌بدیل است و در 75 روز حدود 70 هزار نفر کشته و مجروح بر دست جهان گذاشتند.

وی تصریح کرد: این جنایات آثار وضعی خواهد داشت و از بین رفتن این سازمان‌ها به‌صورت دفعی محتمل نخواهد بود ولی می‌تواند آغازی بر پایان این نهادها باشد که بر خلاف عناوین و اهداف خود نقش‌آفرینی کردند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص صدور حکم ابد حمید نوری از سوی سوئد، تصریح کرد: اقدام کاملاً طراحی‌شده‌ای توسط حکومت سوئد تحت تأثیر جوسازی‌های منافقین رخ داد. این رخداد با دادرسی غیرعادلانه و محروم کردن حمید نوری از دسترسی به پرونده، حبس انفرادی و محدودیت برای وی در دسترسی به وکیل و هم‌چنین با استفاده از برخی نفوذی‌ها که تحت تأثیر منافقین بودند، یک دادگاه فرمایشی در سوئد شکل گرفت و با دادرسی ناعادلانه، حکم ظالمانه‌ای صادر شد.

دهقان گفت: ما امید داشتیم دادگاه تجدید نظر سوئد اشکال جدیِ دادگاه بدوی را نقض کند ولی متأسفانه رخ نداده و نشان داد اراده تشکیلات قضایی سوئد از قبل برای محکومیت وی بوده است.

وی اضافه کرد: ما حتماً از ظرفیت‌های‌مان برای پیگیری این موضوع و حمایت از این تبعه‌ی عزیزمان استفاده خواهیم کرد.