جمعه 4 خرداد 1403

دوستی ترکیه با یونان به چندین دهه بر می‌گردد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، «‌رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز سه شنبه در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت، آنکارا تحت فشار کنگره آمریکا یا هیچ یک از مقامات آن در زمینه فروش جنگنده «اف -16» قرار نخواهد گرفت.

اردوغان که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به «نیویورک» سفر کرده در گفت و‌گو با شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» در مورد مخالفت رئیس بانفوذ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با این توافق گفت، به نظر می‌رسد «باب منندز» رویکردی خصمانه نسبت به ترکیه پیش گرفته است.

اردوغان افزود: «او سعی می‌کند ما را به سمت مباحث خاصی بکشاند.»

اردوغان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه جنگنده‌های ساخت آمریکا ممکن است علیه یونان، متحد ناتو، استفاده شوند، گفت: «دوستی ما با یونان آن چیزی نیست که آن‌ها تصور می‌کنند. ما چندین دهه با یونان دوست هستیم.»

یونان و ترکیه دو کشور هسمایه پرتنش این اواخیر به سوی تنش زدایی گام برداشته‌اند. یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند. این دو کشور هر از گاهی همدیگر را به عملایت جاسوسی متهم می‌کنند.

اردوغان که قرار است روز چهارشنبه با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان برای گفت‌وگو در مورد احتمال از سرگیری مذاکرات بین دو کشور دیدار کند، گفت: «ما هرگزعلیه هم جنگ نکرده‌ایم.»

در تحولی دیگر، پلیس یونان روز دوشنبه اعلام کرد که 2 شهروند ترکیه را با اتهام جاسوسی از مراکز نظامی این کشور دستگیر کرده است. پلیس یونان مدعی شده که این دو شهروند ترکیه‌ای هدایت پهپادی در حال پرواز بر فراز پایگاه نیروی دریایی در جزیره «پوروس» در جنوب آتن را بر عهده داشتند.