جمعه 10 فروردین 1403

دو اقدام اخیر ایران برای از بین بردن اثر تحریم‌ها

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
دو اقدام اخیر ایران برای از بین بردن اثر تحریم‌ها
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محمدحسن قدیری ابیانه سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای گفت: عضویت در پیمان شانگهای روابط ما را با کشورهای عضو که از نظر جمعیت، گستره سرزمینی و اقتصاد وسیع هستند، بهبود می‌بخشد.

وی در ادامه به اقدامات اخیر جمهوری اسلامی برای از بین بردن تحریم‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: توافق 25 ساله ایران و چین اولین «ترک بردیواره تحریم‌ها بود».

سفیر پیشین ایران در استرالیا توضیح داد: تلاش‌های دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها، وصل نکردن اقتصاد به رفع تحریم‌ها و راه‌اندازی اقتصاد مقاومتی تا حد زیادی تحریم‌ها را بی‌اثر خواهد کرد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه دومین اقدام جمهوری اسلامی با روی کار آمدن دولت سیزدهم عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای بود به اثرات این اقدام پرداخت و گفت: این مسئله سبب تسهیل روابط با کشورهای عضو و افزایش سطح مبادلات تجاری خواهد شد و علاوه بر بعد اقتصادی بعد روانی نیز دارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها به دنبال انزوا و تحریم ایران بودند اما در همین بین ایران به عضویت دائم شانگهای درآمده و این مسئله در جهت شکست سیاست‌های تحریمی آمریکا موثر است.

سفیر پیشین کشورمان در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه انجام برخی اصلاحات اقتصادی ضروری است، گفت: یکی از این موارد این است که دیگر ارز ترجیحی اختصاص پیدا نکند و رانت‌های عظیم این حوزه از بین برود. ارز باید به قیمت واقعی و تک نرخی عرضه شود تا در نتیجه بتوان مابه‌التفاوت نرخ دلار که دست کم 20 هزار تومان است را در جای بهتری هزینه کرد.

وی به موضوع یارانه‌های پنهان نیز اشاره و مطرح کرد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 60 میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود. این بدین معنا است که بیش از 1500 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی پرداخت می‌کنیم. چنین سرمایه‌ای طی چهار سال معادل 250 میلیارد دلار خواهد شد و این رقم بیش از سه برابر سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که برای سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.