دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

دیپلماسی تنها راه‌حل بحران اوکراین است

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،«گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) با ارائه یک چارچوب چهارنکته‌ای برای تلاش‌های آینده به منظور برقراری صلح در اوکراین، تصریح کرد که تنها یک راه‌حل سیاسی می‌تواند، مسئله بحران فعلی اوکراین را حل کند.

بنا بر گزارش شبکه راشاتودی، نماینده چین در سازمان ملل از جامعه بین‌الملل درخواست کرد که به دنبال یک پایان صلح‌آمیز برای بحران اوکراین شد.

این دیپلمات چینی روز دوشنبه در جریان سخنرانی در یک نشست علنی در شورای امنیت سازمان ملل، با ارائه طرح صلح برای اوکراین گفت که جامعه بین الملل باید «برای جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل با یکدیگر همکاری کنند».

وی ادامه داد: «تحولات وضعیت میدان نبرد نشان می‌دهد که ابزار نظامی نمی‌تواند بحران اوکراین را حل کند و ادامه درگیری تنها باعث رنج بیشتر غیرنظامیان می‌شود و حتی ممکن است به وضعیت غیرقابل پیش‌بینی و جبران‌ناپذیری منجر شود».

شوانگ تصریح کرد: «مهم نیست که این بحران تا چه زمانی ادامه داشته باشد اما در نهایت، از طریق ابزار سیاسی رفع خواهد شد».

چارچوب چین خواستار گفت‌وگو بین مسکو و کی‌یف، محدود شدن، «اثرات بالقوه سرریز این بحران (جنگ اوکراین)»، رسیدگی به موضوعات انساندوستانه و تضمین «ایمنی و امنیت هسته‌ای» به ویژه در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است.

معاون نماینده چین در سازمان ملل در ادامه استدلال کرد که هر راه حلی برای جنگ اوکراین باید «از مفهوم امنیتی مشترک، جامع، مشارکتی و پایدار حمایت کند».

طبق گزاش راشاتودی، علی‌رغم آن‌که این دیپلمات چینی نام ناتو را به زبان نیاورد اما تصریح کرد که بحران اوکراین سال گذشته به لطف «بسط بلوک‌های نظامی» که «تنها می‌تواند برای اروپا و کل جهان آشوب و ناآرامی ایجاد کند» آغاز شد.

اسفند سال گذشته، چین یک طرح 12 ماده‌ای برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد و خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها بین مسکو و کی‌یف شد و تصریح کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشور‌ها باید حفظ شود.

دولت چین پیش از این تحریم‌های یکجانبه علیه مسکو را محکوم کرد و تصریح کرده است که بسط ناتو در اروپا، ریشه درگیری در اوکراین است.

ابتکار عمل چین مورد استقبال مسکو قرار گرفت و مقام‌های ارشد کرملین برای گفت‌وگوی بیشتر درباره این طرح ابراز تمایل کردند. با این‌حال، کی‌یف و برخی از متحدان غربی این کشور که پکن را حمایت از منافع روسیه متهم می‌کند، طرح چین را رد کردند.

پایان پیام / ص