شنبه 8 اردیبهشت 1403

رئیس‌جمهور تهران را به مقصد کنیا ترک کرد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمباوه، دقایقی پیش (بامداد چهارشنبه 21 تیر 1402) در راس هیئتی عالی‌ر‌تبه، عازم سفری سه روزه به این سه کشور شد.

سفر رئیس‌جمهور به دعوت رسمی روسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمباوه و به منظور تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو و در راستای تنوع‌بخشی به مقاصد صادراتی و ایجاد زمینه‌های همکاری سیاسی و تجاری صورت می گیرد.

استقبال رسمی از به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،، دیدار دوجانبه روسای جمهور، برگزاری نشست‌های مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، امضای اسناد همکاری و تشریح نتایج رایزنی‌های رسمی در نشست مطبوعاتی مشترک بخش از برنامه‌های رئیسی در سفر به کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه است.

رئیس جمهور در این سفرها همچنین در راستای معرفی متقابل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و این کشورها، نشست‌هایی را با حضور تجار، فعالان بازرگانی و مقامات اقتصادی ایران و کشورهای میزبان برگزار خواهد کرد.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به قاره آفریقا پس از 11 سال است که با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود 600 میلیارد دلاری قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

در همین راستا اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا در 15 اسفند 1401 در تهران برگزار و شرکت‌کنندگان با رئیس جمهور کشورمان نیز دیدار و گفتگو کردند.

قاره آفریقا با پنجاه و چهار کشور از نظر تعداد کشورها، اولین قاره جهان و از لحاظ وسعت و جمعیت دومین قاره کره خاکی است. برخلاف اغلب کشورهای توسعه‌یافته که با چالش نرخ پایین رشد جمعیت مواجه هستند، نرخ رشد جمعیت در این قاره بالاتر از میانگین جهانی است.

نرخ بالای رشد جمعیت در کنار ظرفیت‌های عظیم و متنوع اقتصادی و تجاری و معادن گسترده باعث شده است که علاوه بر کشورهای غربی که سابقه حضور استعماری در این قاره دارند، کشورهای چین، هند و ترکیه نیز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در دو دهه گذشته به منظور افزایش مشارکت خود در توسعه اقتصادی این قاره انجام دهند.