سه‌شنبه 17 مهر 1403

راز سرمایه‌گذاری رز و کشمکش شورای شهر بجنورد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
راز سرمایه‌گذاری رز و کشمکش شورای شهر بجنورد

بجنورد - ایرنا - طرح «رز» که از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرکز استان خراسان شمالی یاد می شود، این روزها به دستاویز کشمکش بین اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری بجنورد تبدیل شده است.

این طرح را به نوعی کوچک شده «ابن بطوطه دبی» می دانند و گفته می شود قرار است در بجنورد 17 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گیرد.

این طرح سرمایه گذاری وسوسه کننده، تاکنون در چند نشست شورای اسلامی شهر بجنورد، مورد بررسی و چکش کاری قرار گرفته است اما هنوز تایید و موافقت اعضای این پارلمان محلی برای اجرای آن کسب نشده است.

سرمایه گذار گفته است که در پروژه رز، علاوه بر ظرفیت های تجاری، رفاهی و خدماتی، توقفگاه شهری هم دیده شده است و ساخت سالن همایش‌های بین‌المللی، سالن سینما، سالن تئاتر، سالن پذیرایی مجالس، شهر بازی، نگارخانه، فست فود و استخر ویژه بانوان از دیگر ظرفیت های آن عنوان شده است.

بر اساس مکان یابی اولیه قرار است این پروژه با مشارکت کنسرسیوم بام که متشکل از چهار شرکت ایرانی و ترک است، در محل شهر بازی کنونی بجنورد اجرا شود که همین جانمایی، یکی از ایرادهای اصلی مخالفان به آن است که شماری از اعضای شورا را به مخالفت با آن واداشته است و البته برخی از اعضای شورای شهر نیز بر این باورند که پیش‌نویس قرارداد شبهاتی دارد که باید شفاف سازی شود.

حذف بخشی از فضای سبز شهری، از دیگر ایراداتی است که به این پروژه گرفته شده است، اما شهرداری و برخی دیگر از اعضای شورای شهر که با اجرای این پروژه موافقت دارند، می گویند که با اجرای این پروژه، لطمه‌ای به سرانه فضای سبز وارد نمی شود، زیرا مکانی که در اختیار مجریان طرح قرار می گیرد، آسفالت است و اصلا فضای سبز نیست.

رز، فرصت طلایی 

رییس شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره می گوید: پروژه رز با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شود که جانمایی آن در زمین شهر بازی مرکز استان انجام شده است و سرمایه گذار برای این پروژه 13 هزار و 500 میلیارد ریال، پول نقد به استان می آورد.

بهمن جباری اظهار می کند: این میزان پول نقد که توسط یک سرمایه گذار به استان تزریق می شود، فرصتی طلایی است که نباید به راحتی از دست برود.

وی درباره انتقادها از اجرای پروژه در زمین شهر بازی می گوید: برخی می گویند نگران حذف فضای سبز با اجرای این پروژه در زمین شهر بازی هستیم، این در حالی است که تمام زمینی که در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد، آسفالته است و فضای سبز نیست.

باید مشاور قوی انتخاب شود

یکی دیگر از اعضا و رییس پیشین شورای اسلامی شهر، که از موافقان اجرای این پروژه در شهر بازی است، می گوید: برای جلوگیری از هر مشکل احتمالی، باید مشاور حقوقی برای این طرح، انتخاب شود.

مهدی محمدی اظهار می دارد: یکی از نگرانی هایی که این روزها برای اجرای این پروژه مطرح شده، حذف فضای سبز در زمین شهر بازی است، در این زمینه با توافق میان شهرداری و سرمایه گذار می شود این دغدغه را با جایگزینی زمین برای فضای سبز، حل کرد.

مشکل، جانمایی است

دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد که از منتقدان اجرای این پروژه در زمین شهر بازی است، می گوید: هرگز با سرمایه گذاری و حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی، مخالفتی ندارم اما با جانمایی این پروژه در شهر بازی، قرار است چهار هکتار از زمین این بوستان، حذف شود.

ابراهیم امانی اظهار می دارد: گفته می شود، شهر بازی و تجهیزات آن مستهلک شده است، از این رو اگر زمین شهر بازی واگذار شود اتفاقی نمی افتد، این در حالی است که وجود شهر بازی نیاز شهر و شهروندان است که به جای حذف، باید آن را احیا کنیم.

وی می افزاید: اشتباه بزرگ در اجرای این پروژه، حذف بخشی از زمین شهر بازی کنونی است.

جای شهر بازی اینجا نیست

دیگر عضو موافق با اجرای این پروژه در زمین شهر بازی، با اشاره به مستهلک بودن تجهیزات شهر بازی گفت: فعالیت شهر بازی و سروصدای آن، سبب گلایه همسایگان شده است و اصولا با توسعه شهر بجنورد، دیگر جای شهر بازی اینجا نیست، زیرا چنین فضایی باید در بیرون شهر راه اندازی شود.

سیده‌زهرا هاشمی با تاکید بر اینکه مشارکت شهرداری در این پروژه، سبب درآمدزایی برای شهر می شود، اظهار می دارد: شهرداری، برای رسیدن به درآمد، چاره ای جز مشارکت در سرمایه گذاری ندارد و این یک فرصت ویژه برای افزایش درآمد است.

توجیه اجرای واحدهای مسکونی رز چیست؟

دیگر عضو شورای شهر بجنورد که مخالف اجرای پروژه رز در زمین شهر بازی است نیز می گوید: با اصل سرمایه گذاری و پروژه رز که قرار است توسط گروه بام اجرایی شود، مخالفتی ندارم، بلکه مخالفت بر سر زمین و جانمایی و نیز ساختار پروژه و طراحی آن است.

سیدمحسن موسوی اظهار می کند: پیشنهاد می شود با رایزنی مدیران مرتبط، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری بجنورد زمینی در محور بجنورد - آشخانه و یا مشهد - شیروان جانمایی شود و با نظر مشاور و با کسب پذیرش سرمایه گذار در اختیار این پروژه قرار گیرد.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد خاطرنشان می کند: سرمایه گذار برای اجرای رز، 13 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه وارد شهر می کند و سهم شهرداری بجنورد در این طرح هم چهار هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

وی با اشاره به اصرار بر اجرای این پروژه در زمین شهر بازی، می افزاید: یک سوال این است که آیا پروژه رز اثر مثبتی بر شهر بازی دارد یا شهر بازی بر ارزش افزوده و ارزش اقتصادی پروژه تاثیر خواهد داشت؟ به نظر می رسد این شهر بازی است که ارزش افزوده بیشتری برای رز ایجاد خواهد کرد و البته یقینا اجرای آن در این نقطه، اثر معکوسی بر آرامش شهروندان و ساکنان محل، که گفته می شود از ناحیه مجموعه شهر بازی تهدید شده است، خواهد داشت.

وی اضافه می کند: در زمان ایجاد شهر بازی، شماری از مالکان املاک این بوستان، خانه های تازه ساخت را به ساخت این شهر بازی اختصاص داده اند، اما اکنون و با اجرای پروژه رز در این مکان، خلاف جریان این رویکرد اجتماعی رخ خواهد داد.

موسوی اظهار می دارد: با اجرای این پروژه در محل شهر بازی، علاوه بر اینکه بخشی از کاربری خدماتی حذف می شود، بوستان کنونی بانوان هم در مجموعه شهر بازی از انتفاع خارج می شود، علاوه بر آن، اجرای 10 طبقه واحد مسکونی در این پروژه با 80 هزار مترمربع، با چه رویکردی است؟ این واحدهای مسکونی که به قول سرمایه گذار فوق لاکچری خواهند بود، توسط چه کسانی استفاده خواهند شد؟

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح می کند: مجموعه کنونی شهر بازی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارد و نباید این هویت عملکردی را تضعیف کنیم.

وی می گوید: مشخص و شفاف نبودن نقشه های معماری در این پروژه یکی از نقائص آن است، پیش نویس قرارداد در 10 برگ تنظیم شده است که ارائه این میزان سند، تناسبی با رقم پروژه سرمایه گذاری ندارد. سرمایه گذاری 17 هزار و 500 میلیارد ریال، نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد، این میزان نشست، برای موافقت با این حجم از سرمایه گذاری البته که کافی نیست و پیش نویس قرارداد به لحاظ حقوقی ابهام دارد.

موسوی می افزاید: پس از برگزاری چند نشست و رایزنی در این خصوص، قرار شده است اعضای شورای شهر در فرصتی یک ماهه در کمیسیون های تخصصی بررسی بیشتری در خصوص این پروژه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح رز در شهر بازی، بوستان «مهربانو» از انتفاع خارج می شود، تاکید می کند: اگرچه سرمایه گذار تعهد کرده است که بوستانی معادل آن برای بانوان اجرا کند اما موارد، شفاف اعلام نشده و ابهام دارد و انتظار می رود همانطور که بر اجرای طرح پروژه در زمین شهر بازی اصرار هست، جزئیات اجرای بوستان برای بانوان هم بیان شود.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با تاکید بر لزوم انتخاب مشاور حقوقی برای پروژه رز، می گوید: رقم اعتبار این پروژه، قابل توجه است از این رو برای جلوگیری از مشکل احتمالی، باید مشاور حقوقی انتخاب شود.

کاهش سود شهرداری از رز؟

دیگر عضو شورای اسلامی شهر بجنورد که از مخالفان اجرای این پروژه در زمین شهر بازی است، عقیده دارد: اجرای این پروژه در بوستان شهر بازی، خسارت بار است، در این پروژه بخشی از بوستان حذف می شود، علاوه بر آن، بر اساس آنچه اعلام شده، سهم شهرداری از سود این پروژه با یک واژه، به نصف کاهش یافته است.

علیرضا باغچقی اظهار می کند: چگونه است که در این پروژه، سطح اشغال، 90 درصد عنوان شده است؟ آیا این مزایا برای شهروندان هم در نظر گرفته می شود که برای این میزان تراکم و این میزان سطح اشغال مجوز بگیرند؟

وی با اشاره به اظهار نظر در زمینه انتخاب مشاور حقوقی، می افزاید: مشاور حقوقی باید پیش از تنظیم قرارداد انتخاب شود که بتوان کارها را به درستی پیش برد.

نگاه دلسوزانه شهرداری 

شهردار بجنورد هم با اشاره به اینکه زمین شهر بازی در اولویت دوم جانمایی برای این سرمایه گذاری بود، می گوید: یکی از نکات مهم در جذب سرمایه گذار، کسب رضایت او است، برای این پروژه زمین های مختلفی پیشنهاد شد که در نهایت، این زمین مورد رغبت سرمایه گذار واقع شد.

هادی زارعی اظهار می کند: قرار شده است برای اجرای این پروژه، چهار هکتار زمین از مجموعه 35 هکتاری شهر بازی، در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

وی می گوید: اعتقاد دارم اگر منافع پروژه ای بیش از ضررش است، می تواند طرح خوبی باشد و باید از آن حمایت کرد.

شهردار بجنورد می افزاید: این پروژه سرمایه گذاری، فرصت ارزشمندی برای درآمدزایی شهرداری و توسعه است، شهر خرج دارد و تنها با عوارض نمی توان از عهده مخارج آن برآمد، بنابراین نیاز به جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی 210 هزار نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*