چهارشنبه 18 مهر 1403

راههای درمانی برای اینکه چطور از آرتروز زانو خلاص شویم

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
راههای درمانی برای اینکه چطور از آرتروز زانو خلاص شویم

چطور از آرتروز زانو خلاص شویم، این سوال ذهن بسیاری از افرادی که دچار این عارضه هستند را به خود مشغول میکند و معمولا بهدنبال راههای درمانی برای آن خواهند بود.

چطور از آرتروز زانو خلاص شویم، این سوال ذهن بسیاری از افرادی که دچار این عارضه هستند را به خود مشغول میکند و معمولا بهدنبال راههای درمانی برای آن خواهند بود.

آرتروز زانو نوعی التهاب و زوال غضروف مفصل است که در اثر سایش و خراشیدگی 2 استخوان در ناحیه مفصل ایجاد میشود و درد آن آزاردهنده خواهد بود.

شایعترین علائمی که هنگام ابتلا به این عارضه با آن مواجه میشوید درد، تورم و سفتی مفصل زانو است که درمانهای زیادی وجود دارد تا به کاهش علائم کمک کند.

با انواع مختلف آرتروز زانو آشنا شوید

سن یک عامل و خطر اصلی برای ایجاد آرتروز زانو است، اما با این حال افراد جوان نیز میتوانند به این بیماری مبتلا شوند، دلایل آن نیز برای برخی افراد ممکن است ارثی باشد. در حالی که برای برخی دیگر از مبتلایان به این بیماری میتواند ناشی از آسیب، عفونت یا حتی اضافه وزن باشد. پس برای اینکه بفهمیم چگونه از آرتروز زانو خلاص شویم بهتر است انواع آن را بشناسیم.

بهطور کلی حدود 100 نوع آرتریت وجود دارد و رایجترین انواع آرتروز زانو که ممکن است زانوهای شما را تحتتاثیر قرار دهند عبارتاند از:

  • استئوآرتریت : استئوآرتریت غضروف شما را از بین میبرد (بالشتک بین 3 استخوان مفصل زانو) و بدون وجود این غضروف، استخوانهای شما به یکدیگر ساییده میشوند و میتواند باعث درد، سفتی و محدودیت حرکتی شود که با گذشت زمان بدتر خواهد شد.
  • آرتریت پس از سانحه : هنگام وقوع برخی از حوادث زانو ضربه میخورد و غضروف بعد از ضربه به زانوی شما، شروع به نازکشدن میکند و در این حالت استخوانها به هم ساییده میشوند که عامل آرتروز است و امکان دارد علائم آن تا مدتها باقی بماند.
  • آرتریت روماتوئید : سیستم ایمنی سالم از شما در برابر عفونت، آسیب، سم یا مهاجم خارجی محافظت میکند و شاید باعث التهاب شود اما اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید، سیستم ایمنی ناسالمی دارید که باعث ایجاد التهاب در مفاصل شما شده حتی اگر مهاجم خارجی وجود نداشته باشد.

شناخت مراحل بیماری کمک میکند تا بفهمیم چطور از آرتروز زانو خلاص شویم

این مسئله را در نظر داشته باشید که این بیماری طی 5 مرحله بروز میکند و برای اینکه پاسخی برای این سوال داشته باشید که چطور از آرتروز زانو خلاص شویم، فهمیدن مرحلهای که در آن قرار دارید، اهمیت زیادی دارد.

مراحل مختلف این بیماری از مینور تا شدید تغییر میکند و شما در هر مرحله درجاتی از درد را تجربه خواهید کرد که نشاندهنده تحلیلرفتن غضروف است.

از همین رو اگر سریعتر متوجه بروز این بیماری شوید، چنین امکانی برایتان فراهم خواهد شد تا بتوانید از طریق راههای مختلف برای جلوگیری از درد و التهاب بیشتر، اقدام کنید.

معرفی راه های درمان آرتروز زانو برای تسکین درد و التهاب

میتوان گفت برای زمانی که بالشتک زانوی شما از بین میرود هیچ درمان کاملی وجود ندارد، اما برخی از روشها به کاهش ناراحتی و آسیب کمک میکند.

از طرف دیگر بهرهگیری از این روشها میتواند کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد و به شما کمک کند تا فعالیتهای روزانه خود را بهتر انجام دهید.

این را هم در نظر بگیرید که گزینههای درمانی، به نیازهای فردی شما بستگی دارد و این موارد شامل سابقه پزشکی، سطح درد و تاثیر آرتروز زانو بر زندگی روزمره میشود.

با کمک تغییر سبک زندگی، چطور از آرتروز زانو خلاص شویم؟

بهطور معمول اولین راههایی که میتوانید برای تسکین دردهای خفیف تا مزمن دنبال کنید، این است که سبک زندگی خود را تغییر دهید و از روشهای مناسبی برای کاهش علائم آرتروز زانو استفاده کنید که شامل موارد زیر است.

به وزن مناسب و متعادل برسید

اگر در حال حاضر اضافه وزن دارید، کاهش حتی چند کیلوگرم، به درمان آرتروز کمک میکند. پایینآوردن وزن میتواند فشار واردشده روی مفاصل را کم کرده و با انجام این کار به کاهش علائم کمک کند.

از همین رو اگر مبتلا به آرتروز زانو هستید و اضافه وزن دارید، احتمالا پزشک معالج شما برنامههایی را برای کمک به کاهش وزن پیشنهاد خواهد کرد.

پایینآوردن وزن همچنین ممکن است در کاهش خطر سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی موثر باشد.

ورزش منظم داشته باشید

اگر آرتروز زانو دارید، ورزش بسیار مهم است و میتواند به شما کمک کند تا وزن خود را مدیریت کنید، برای حمایت از مفصل زانو قدرت عضلانی را بالا ببرید و باعث کاهش استرس خواهد شد، فعالیتهای مناسب شامل ورزشهای هوازی، از جمله:

  • دوچرخهسواری
  • پیادهروی
  • شنا یا حرکت در آب
  • تمرینات کششی، تقویتی و تعادلی

دوچرخه‌سواری ثابت همچنین میتواند به حفظ قدرت در گروههای عضلانی چهارسر ران و همسترینگ بدون فشار بر مفاصل زانو کمک کند.

داروهایی برای تسکین درد

مطمئنا اولین راهی که در پاسخ به این سوال که چطور از آرتروز زانو خلاص شویم، به ذهن شما میرسد استفاده از داروهای بدون نسخه است.

داروهای بدون نسخه و تجویزی میتوانند به تسکین درد و سایر علائم مرتبط با این بیماری کمک کنند، برخی از گزینههای بدون نسخه شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن
  • استامینوفن
  • پمادهای موضعی که حاوی NSAID یا کپسایسین است.

اگر داروهای بدون نسخه موثر نباشند، پزشک ممکن است دولوکستین و ترامادول را برای کاهش درد شما تجویز کند که البته ترامادول یک داروی مخدر است و زیاد توصیه نمیشود.

برای درد و التهاب شدید، پزشک ممکن است گلوکوکورتیکوئیدها یا کورتیکواستروئیدها را مستقیما به مفصل تزریق کند که میتوانند در تسکین موقتی موثر باشند.

این را هم باید در نظر داشته باشید که تزریق مکرر استروئید امکان دارد منجر به عوارض جانبی مختلفی شود، بنابراین پزشک معمولا این درمانها را محدود میکند.

عمل جراحی

اگر درد مفاصل شدید باشد و سایر درمانها کمکی نکند، پزشک در نهایت جراحی ر برای شما توصیه میکند که یکی از موارد جراحی، آرتروسکوپی نام دارد.

آرتروسکوپی نوعی روش کمتهاجمی است که در آن، جراح از آرتروسکوپ (نوعی دوربین) برای مشاهده داخل زانو استفاده میکند، در حالی که این کار انجام میشود، میتوانند آسیب را ترمیم کرده یا قطعات استخوان را از مفصل پاک کنند تا بافت مفصلی سالم حفظ شود

این نوع جراحی میتواند به تسکین علائم کمک کند و نسبت به جراحی کامل زانو کمتر تهاجمی است، با این حال، اگر آرتروز زانو دارید، امکان دارد در آینده متوجه شوید که به تعویض کامل مفصل نیاز خواهید داشت.

بسیاری از افرادی که به آرتروز زانو مبتلا میشوند معمولا بهدنبال پاسخ این سوال هستند که چطور از آرتروز زانو خلاص شویم، این بیماری میتواند مفصل شما را از بین ببرد و راههای مختلفی برای کاهش علائم آن وجود دارد. در پاسخ به اینکه چطور از آرتروز زانو خلاص شویم دکتر ارتوپد یزد اینطور نظر میدهد که در پیش گرفتن روشهای درمانی و تغییر سبک زندگی میتواند در بهبود علائم بیماری شما موثر باشد. تغییر سبک زندگی از طریق ورزش و استفاده از رژیم غذایی مناسب برای رسیدن به وزن متعادل، استفاده از داروهای مختلف خوراکی و تزریقی و در نهایت انجام جراحی به تسکین درد آرتروز زانو کمک میکند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->
راههای درمانی برای اینکه چطور از آرتروز زانو خلاص شویم 2
راههای درمانی برای اینکه چطور از آرتروز زانو خلاص شویم 3