شنبه 29 اردیبهشت 1403

راه آهن رشت - آستارا با 1.6 میلیارد یورو اعتبار ساخته خواهد شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
راه آهن رشت - آستارا با 1.6 میلیارد یورو اعتبار ساخته خواهد شد

امروز راه آهن رشت - آستارا در قالب توافق بین ایران و کشور روسیه با تامین مالی 1.6 میلیارد یورو در مدت سه سال ساخته خواهد شد.

مهم‌ترین قرارداد ریلی و کریدوری کشور به ارزش 1.6 میلیارد یورو امروز با حضور رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور کشور روسیه در قالب ویدئو کنفرانس به امضا رسید.

راه آهن رشت - آستارا که چندین سال به بهانه مختلف از جمله کمبود منابع مالی بوو، امروز به نتیجه رسید و در نهایت با حضور وزرای راه وشهرسازی ایران و نماینده کشور روسیه به بهره برداری رسید.

راه‌آهن رشت_ آستارا که قرار است با همکاری کشور‌های روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران است که به دلیل جایگاه مهمی که در راهگذر جنوب به شمال دارد، از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و تلاش‌های مستمر و دیدار‌ها و مذاکرات متعدد بین‌المللی در نهایت به نتیجه رسید و قرار است امروز تفاهم‌نامه ایران و روسیه برای احداث این راه‌آهن امضا شود.

پیش از این مرحوم رستم قاسمی وزیر اسبق راه وشهرسازی اعلام کرده بود که برای اجرایی شدن این پروژه حاضر هستم ساختمان وزرات راه وشهرسازی را به فروش رسانم تا این قطعه ساخته و به بهره برداری برسد.

با اجرایی شدن این پروژه مهم ریلی جنوب کشور به شمال کشور متصل و از آنجا به کشور‌های اروپایی اتصال خواهیم یافت؛ بنابراین با اجرایی شدن این پروژه ما شاهد افزایش چشم گیر ترانزیت در بخش‌های مختلف حمل ونقلی خواهیم بود.

در توافق امروز مقرر شد کشور روسیه 1.6 میلیارد یورو برای ساخت این پروژه ریلی سرمایه گذاری کند و این پروژه ظرف مدت سه سال ساخته خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی