جمعه 14 اردیبهشت 1403

راه‌اندازی تابلوی سرمایه‌گذاری برق / مشترکان پرمصرف بخوانند

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
راه‌اندازی تابلوی سرمایه‌گذاری برق / مشترکان پرمصرف بخوانند

اقتصادنیوز: مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: برنامه‌ریزی ما این است که شرایط خرید برق را برای مشترکان با مصرف بالاتر از الگو و همچنین مشترکان با تعرفه بالاتر از هزینه تامین برق از طریق تابلوی سرمایه گذاری فراهم کنیم، از این رو تابلوی سرمایه گذاری برق در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی در صفحه اجتماعی خود نوشت: در سال های اخیر اقدام‌های موثری برای کاهش ناترازی مالی صنعت برق و اصلاح تعرفه‌های برق داشتیم.

وی ادامه داد: به طور نمونه در قیمت‌گذاری برق، مشترکان خانگی که کمتر از الگو مصرف کردند، تغییر قیمت چندانی تجربه نکردند اما قبض برق مشترکانی که میزان مصرف آنها بالاتر از الگوی تعیین شده بود به صورت پلکانی افزایش یافت و در ادامه متناسب با هزینه‌های تامین برق نرخ‌های آن‌ها به روز شد.

رجبی مشهدی ادامه داد: اقدام مهم دیگر اصلاح نرخ برق صنایع انرژی‌بر بود که بر اساس ماده 3 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق تعرفه این گروه هم افزایش یافت و پیش‌بینی شد که به طور متوسط قیمت برق صنایع به نرخ هزینه تامین برق یا معادل متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی (ECA) به علاوه هزینه ترانزیت و سوخت نیروگاهی محاسبه شود اما هنوز فاصله زیادی تا اصلاح قیمت‌ها داریم.

وی نوشت: اقدام مهم دیگر که در قانون مانع‌زدایی و قانون حمایت از صنعت برق پیش بینی شده، تسویه بخشی از مطالبات صنعت برق از محل مابه التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام شده بود که در سال 1401 بیست هزار میلیارد تومان و در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان از محل مطالبات وزارت نیرو از دولت تسویه شد که اقدام موثری بود.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: گام موثری که در حال حاضر توسط وزارت نیرو برداشته شده این است که از طریق معاملات بورس انرژی و معاملات دو جانبه موتور تولید بدهی را متوقف کنیم به این معنا که برای مشترکان بالای یک مگاوات امکان خرید از بورس انرژی فراهم شد که تعداد بالایی از مشترکان بزرگ کشور را در بر می‌گیرد و برای سایر مشترکان هم این امکان در حال پیاده سازی است.

رجبی مشهدی افزود: اخیرا بر اساس ابلاغیه وزیر نیرو پیش بینی شده که توانیر از طریق اختصاص نقدینگی به شرکت‌های توزیع برق شرایطی را فراهم کند که بتوانند آزادانه از طریق بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه برق خود را تامین کنند که بر این اساس شرکت‌های تولید کننده می‌توانند برق تولیدی خود را به صورت نقدی بفروشند و شرکت‌های توزیع می‌توانند برای خرید برق در یک دوره بلندمدت برنامه ریزی کنند، این اقدام سیگنال مناسبی به بخش تولید برق ارسال می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این برنامه ریزی ما این است که شرایط خرید برق را برای مشترکان با مصرف بالاتر از الگو و همچنین مشترکان با تعرفه بالاتر از هزینه تامین برق از طریق تابلوی سرمایه گذاری فراهم کنیم تا شرکت هایی که مشتاق به سرمایه گذاری در صنعت برق هستندبتوانند برق خود را از طریق این تابلو عرضه کنند.

مدیرعامل توانیر نوشت: اطلاعات کامل این طرح به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید