شنبه 1 اردیبهشت 1403

راه‌اندازی دوره‌های آموزش زبان فارسی توسط دانشگاه تهران در بولیوی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
راه‌اندازی دوره‌های آموزش زبان فارسی توسط دانشگاه تهران در بولیوی

رومینا گوآدالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در ایران به همراه رئیس دانشگاه سن‌سیمون این کشور با دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کرده و خواستار راه‌اندازی دوره‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های بولیوی شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر کشور بولیوی در ایران که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه کشور انقلابی بولیوی در افکار عمومی مردم ایران جایگاه بالایی دارد، گفت: روحیه استکبارستیزی وجه مشترک مردم ایران و بولیوی است. وظیفه ما در نهادهای علمی و دانشگاهی دو کشور این است که برای تقویت این روحیه تلاش کنیم.

خولیو سزار مونیا گامبوئا، رئیس دانشگاه سن‌سیمون بولیوی نیز در این دیدار نیاز این دانشگاه به مبادله استاد و دانشجو تاکید کرد و با استقبال از برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه سن‌سیمون، گفت: دوره‌های آموزش مجازی زبان فارسی می‌تواند به عنوان نقطه شروعی برای فعالیت‌های آینده دو دانشگاه قرار گیرد.

رومینا گوآدالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در ایران نیز با تاکید بر راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های بولیوی، آموزش زبان را یک قدرت دانست و گفت: با شروع دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های بولیوی می‌توانیم در برابر هژمونی غرب که با رسانه‌های خود در حال تخریب کشورهایی مانند ایران هستند، بسیار توانمند عمل کرده و واقعیت‌ها را به دنیا برسانیم.

استکبار از علم و دانش به عنوان ابزار سلطه بهره می‌برد

رئیس دانشگاه تهران افزود: متاسفانه امروز استکبار از علم و دانش به عنوان ابزار سلطه بهره می‌برد و تلاش می‌کند علم را به صورت سیاسی در دنیا ترویج کند؛ به‌گونه‌ای که اکثر زمینه‌های تحریمی که در ایران و بولیوی اعمال شده، در زمینه فعالیت‌های علمی بوده است. بنابراین باید برای ارتقای روابط علمی و دانشگاهی دو کشور تلاش کنیم.

وی با اعلام آمادگی برای توسعه روابط علمی با دانشگاه‌های بولیوی، خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران به عنوان رتبه اول دانشگاه‌های ایران از جایگاه ویژه علمی برخوردار است. دانشگاه تهران بیش از 600 تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشورهای مختلف دارد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران در نهادها و بخش‌های کلیدی کشورهای مختلف حضوری فعال دارند.

دکتر مقیمی با بیان اینکه مبنای توسعه در ایران بر اساس دانش و پژوهش‌های علمی قرار داده شده است، گفت: رئیس‌جمهور کشورمان همواره بر گسترده شدن ارتباطات با کشورهای انقلابی از جمله بولیوی تاکید دارند. از این جهت آمادگی داریم ظرفیت علمی دانشگاه تهران را در اختیار دوستان‌مان در بولیوی قرار دهیم.

وی از تبادل استاد و دانشجو و ارائه بورس به دانشجویانی که کشور بولیوی معرفی کند، به عنوان برخی زمینه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های بولیوی نام برد.

دکتر سید محمد مرندی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه «تجربیات مشترک مردم ایران و بولیوی در ارتباط با استکبار و استعمار توسط رژیم آمریکا شبیه به هم است»، به رتبه نخست دانشگاه تهران در بسیاری از حوزه‌های علم در سطح ملی اشاره و ابراز امیدواری کرد که این دیدار زمینه‌ای برای گسترش ارتباطات با کشور انقلابی بولیوی باشد.

تحصیل 1000 دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه تهران 

دکتر معصومه ملک، مدیرکل اعضای هیات علمی و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این دیدار گفت: در حال حاضر حدود 1000 دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند که بیشتر آنها از دو کشور عراق و افغانستان پذیرش شده‌اند. آمادگی داریم از کشور بولیوی نیز دانشجو پذیرش کنیم.

دکتر عبدالمجید اسکندری، مدیرکل روابط بین‌الملل دانشگاه تهران نیز با اشاره به سابقه همکاری دانشگاه تهران با دانشگاه‌های کشورهای آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه، شیلی، مکزیک، اکوادور و کوبا، خاطرنشان کرد: کشور بولیوی در حوزه‌های کشاورزی و معدن قوی است. دانشگاه تهران آمادگی دارد در این دو حوزه با دانشگاه‌های بولیوی از جمله دانشگاه سن‌سیمون همکاری کند. اساتید و دانشجویان این دانشگاه نیز می‌توانند دوره فرصت مطالعاتی خود را در دانشگاه تهران بگذرانند.

 دو کشور از نظر روابط سیاسی در یک نقطه عالی قرار دارند 

رومینا گوآدالوپه پرز راموس، سفیر بولیوی در ایران نیز در دیدار با رئیس دانشگاه تهران، گفت: ما از نظر روابط سیاسی در یک نقطه عالی قرار داریم. ضد استکبار بودن و استقلال‌طلبی برای هر دو کشور اهمیت دارد. اکنون باید بر روی تبادلات دانشگاهی‌مان بیشتر تمرکز کنیم و نزدیکی روابط سیاسی را بتوانیم به نزدیکی در روابط دانشگاهی نیز انتقال دهیم.

سفیر بولیوی در ایران اظهار کرد: امیدوارم نهالی که امروز در این مکان می‌کاریم، به زودی نتیجه دهد و در ماه‌های آینده شاهد باشیم که دانشجویان بولیویایی در دانشگاه تهران و دانشجویان ایرانی در بولیوی تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به منابع گازی و لیتیم در کشور بولیوی، تصریح کرد: می‌خواهیم از منابعی که داریم، ارزش‌افزوده ایجاد کرده و خام‌فروشی نکنیم. دستیابی به این هدف به نوآوری و فعالیت‌های علمی نیاز دارد که امیدواریم در این زمینه به تفاهم‌های خوبی با دانشگاه تهران برسیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی نیز در پایان این دیدار با اشاره به سابقه و توانایی دانشگاه تهران در زمینه آموزش‌های الکترونیکی، عنوان کرد: دانشگاه تهران در دو سال گذشته نیز سطح آموزش الکترونیکی خود را ارتقا داده است. به علت مسافت زیاد بین دو کشور می‌توانیم برای برگزاری دوره‌ها از آموزش‌های الکترونیکی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشگاه سن‌سیمون در آمریکای لاتین می‌تواند یک حلقه واسط بین دانشگاه تهران و حتی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های آمریکای لاتین باشد و همچنین دانشگاه تهران می‌تواند نقشی متقابل در زمینه ارتباطات علمی ایفا کند.

رئیس دانشگاه تهران که در پایان این دیدار توافق‌نامه‌ای با رئیس دانشگاه سن‌سیمون امضاء کرد، راه‌اندازی دوره‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های بولیوی را از علاقمندی‌های دانشگاه تهران دانست و گفت: آمادگی داریم زمینه‌های لازم را برای آموزش‌های رسمی و غیررسمی زبان فارسی به گروه‌های خاص و علاقمندان در بولیوی نظیر تجار فراهم کنیم.

انتهای پیام