چهارشنبه 11 مهر 1403

رشته‌های فراموش شده صنایع دستی در زنجان احیا می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رشته‌های فراموش شده صنایع دستی در زنجان احیا می‌شوند

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از وجود 60 رشته صنایع دستی در این استان خبر داد و گفت: برخی از این رشته‌ها در معرض فراموشی هستند که تلاش داریم با اجرای برنامه‌ها و اقداماتی، زمینه احیا و رونق دوباره آنها را فراهم کنیم.

امیر ارجمند امروز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگا ایرنا با بیان اینکه استان زنجان از مناطق غنی کشور در صنایع دستی است، افزود: هنرمندان صنایع دستی در این استان در برخی رشته‌ها همچون مسگری، ملیله کاری و چاقوسازی صاحب سبک هستند.

وی ادامه داد: در خصوص احیای برخی رشته های صنایع دستی همچون انگشترسازی که در زمان حاضر کم فروغ شده اند، برنامه ریزی هایی برای برگزاری کلاس های آموزشی و هدایت هنرجویان به سمت این رشته ها در دستور کار قرار دارد.

ارجمند گفت: سال گذشته حدود 800 پروانه تولید انفرادی و کارگاهی محصولات صنایع دستی در استان صادر شد و برای امسال نیز برنامه های مختلفی برای تقویت صنایع دستی تدوین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، طی سال گذشته انواع محصولات صنایع دستی این استان به ارزش بیش از یک میلیون و 261 هزار دلار صادر شد.

به گفته ارجمند، استان زنجان در تولید صنایع دستی فلزی و از نظر تعداد و کیفیت فروشگاه‌های این صنعت، جزو استان های تراز اول کشور به شمار می رود.

ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی عمده و بومی استان زنجان بشمار می روند.

گفتنی است سال گذشته شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

*س_برچسب‌ها_س*