دوشنبه 16 مهر 1403

رشد قابل توجه بورس در هفته‌ای که گذشت

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
رشد قابل توجه بورس در هفته‌ای که گذشت

در هفته سوم آبان‌ماه شاخص کل بورس با رشد قابل توجهی رو به رو شد.

هفته سوم آبان ماه برای بورس طلایی به پایان رسید؛ شاخص کل حدود 131 هزار واحد معادل 10.2 درصد بالا آمد تا بالاترین بازدهی هفتگی سال را تجربه کند. شاخص هم وزن نیز با رشد حدود 32 هزار واحدی بازدهی 8.7 درصدی را ثبت کرد تا همانند شاخص کل با اختلاف بهترین عملکرد هفتگی امسال را به جا بگذارد. نکته مهم و امیدوارکننده بورس در هفته سوم، میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بود که به حدود 5 هزار میلیارد تومان رسید که از یکسو نسبت به هفته گذشته افزایش حدود 2برابری را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، بالاترین میزان از هفته دوم خرداد ماه به شمار می‌رود. همچنین در این هفته به طور خالص شاهد ورود پول حقیقی بودیم؛ موضوعی که از هفته دوم اردیبهشت بی سابقه بوده است.

به نقل از اقتصادآنلاین، شنبه یک روز رویای برای بورس بود، شاخص کل با افزایش حدود 45هزار واحدی و معادل 3.5 درصد بالاترین رکورد جهش روزانه را از بهمن سال 1399 ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز بیش‌ترین رشد را از دی ماه سال گذشته تجربه کرد. ارزش معاملات خرد نیز نسبت به هفته گذشته بهبود چشم گیری داشت و در جریان معاملات روز شنبه، ارزش معاملات خرد به بیش از 3هزار و 645 میلیارد تومان رسید که از یکسو نسبت به میانگین ارزش معاملات خرد هفته دوم آبان افزایش بیش از 57 درصدی را نشان می‌داد و از سوی دیگر، عملا به میانگین سال 1401 رسید. نکته دیگر بورس روز شنبه به ورود پول حقیقی بر می‌گشت؛ حقیقی‌ها در معاملات روز شنبه بیش از 285 میلیارد تومان وارد بورس کردند تا پس از بیش از یک ماه شاهد ورود پول حقیقی به بورس باشیم.

در جریان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل برای هفتمین روز معاملاتی پی در پی مثبت بود؛ اتفاقی که عملا از خرداد ماه سال گذشته بی سابقه بوده‌است. شاخص کل با افزایش بیش از 16 هزار و 350 واحدی به سطح یک میلیون و 344 هزار واحد بازگشت و شاخص هم وزن نیز با رشد حدود 5هزار واحدی توانست خود را به مرز 380 هزار واحدی نزدیک کند. در جریان معاملات روز یکشنبه ارزش معاملات خرد حدود 3هزار و 300 میلیارد تومان بود که هر چند نسبت به روز شنبه کاهش حدود 10 درصدی را نشان می‌دهد اما همچنان ارقام امیدوارکننده ای را ثبت کرد. بر خلاف روز شنبه، حقیقی‌ها در جریان معاملات روز یکشنبه بیش از 121 میلیارد تومان از بورس پول خارج کردند.

بورس معاملات روز دوشنبه را هم رویایی به پایان برد و شاخص کل توانست با افزایش بیش از 45هزار واحدی تا مرز یک میلیون و 390 هزار واحدی افزایش پیدا کند. شاخص هم وزن از شاخص کل هم درخشان تر بود و توانست بازدهی 3.49 درصدی را ثبت کند. این بالاترین بازدهی روزانه شاخص هم وزن از دهم تیر ماه سال 1399 محسوب می شد. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت معاملات روز دوشنبه، ارزش معالات خرد و جریان پول حقیقی بود. جایی که ارزش معاملات خرد با رسیدن به بیش از 4هزار و 800 میلیارد تومان توانست بیشترین مقدار از خرداد امسال را به ثبت برساند. علاوه بر آن حقیقی‌ها 591 میلیارد تومان به بازار وارد کردند که بیشترین مقدار از شهریور سال گذشته محسوب می‌شد.

روز سه شنبه شاخص کل در ادامه روند صعودی خود که از ابتدای هفته گذشته آغاز کرده بود، توانست افزایش حدود 18 هزار واحدی را ثبت کند با این وجود روز سه شنبه شاهد عقب نشینی شاخص کل در جریان معاملات بودیم. در ابتدای روز سه شنبه شاخص کل پر قدرت ظاهر شد و در همان نیم ساعت ابتدایی توانست بیش از 23هزار و 500 واحد افزایش یابد و تا سطح یک میلیون و 413 هزار واحد بالا بیاید. اما در نهایت شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و 407 هزار واحدی به کار خود پایان داد که به معنای کاهش بیش از 5هزار واحدی نسبت به ابتدای معاملات بود. شاخص هم وزن در جریان معاملات روز سه شنبه نیز روند مشابه شاخص کل را در پیش گرفته بود و در حالی در همان نیم ساعت ابتدایی بیش از 4هزار و 600 واحد افزایش یافت که در ادامه کاهش بیش از یک هزار و 500 واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد به مرز 6هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه بیش از 21 درصدی و نسبت به میانگین هفته گذشته بیش از 155 درصد افزایش یافت. با این وجود خروج پول حقیقی در جریان معاملات روز سه شنبه کمی شدت گرفت و حقیقی‌ها حدود 410 میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

بورس گرچه معاملات روز چهارشنبه را با فشار فروش و برتری عرضه شروع کرد و حتی شاخص کل افت بیش از 4هزار واحدی را نیز تجربه کرد. اما در نیمه دوم معاملات با پیشتازی پالایشی ها و به طور مشخص معاملات شتران دوباره شاخص کل روند صعودی به خود گرفت و توانست برای دهمین روز متوالی کار خود را مثبت به پایان ببرد. شاخص کل در نهایت افزایش 6هزار و 605 واحد رشد را ثبت کرد و سطح یک میلیون و414هزار واحدی را پس گرفت. شاخص هم وزن نیز هزار و 365 واحد رشد را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد حدود 4هزار و 620 میلیارد تومان بود که هر چند نسبت به روز سه شنبه کاهش بیش از 22 درصدی را نشان می دهد اما همچنان در مقایسه با هفته های گذشته ارقام امیدوارکننده ای محسوب می شود. حقیقی ها هم در جریان معاملات حدود 300 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

منبع: تازه نیوز هم اکنون دیگران می خوانند 19 آبان 1401 - 17:55

بیشتر بخوانید

رشد قابل توجه بورس در هفته‌ای که گذشت 2