یک‌شنبه 18 شهریور 1403

رشد 6 درصدی اهدای خون در بهار امسال

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
رشد 6 درصدی اهدای خون در بهار امسال

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از رشد 6 درصدی اهدای خون در بهار امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بشیر حاجی‌بیگی با اشاره به این‌که آمار اهدای خون در بهار امسال به 628 هزار و 418 واحد رسید، از رشد 6 درصدی اهدای خون در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از 55 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و استان‌های سمنان و یزد با نزدیک به 66 درصد و قم با بیش از 64 درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر را ثبت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت جوان‌سازی جمعیت اهداکنندگان خون با توجه به سالمندی جمعیت و به تبع آن بازنشستگی اهدا کنندگان دهه‌های پیشین گفت: برنامه جذب جوانان به امر انسان دوستانه و نجات بخش اهدای خون در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد و هم اکنون شاخص اهداکنندگان بار اول در کشور بیش از 15 درصد است که امیدواریم با اجرای برنامه های دردست اجرا و تفاهم نامه های منعقد شده، شاهد افزایش این شاخص در میان جوانان باشیم.

حاجی‌بیگی یادآور شد: در بهار امسال استان کهگیلویه و بویر احمد با رشد بیش از 43 درصد در شاخص اهدا، از سایر استان‌ها سبقت گرفت. همچنین استان سیستان و بلوچستان با رشد بیش از 19 درصد و استان کرمانشاه با رشد نزدیک به 19 درصد، از نظر رشد این شاخص در رتبه های بعدی قرار گرفته‌اند.

سلامت خون‌های اهدایی در ایران / رشد اهدای خون در سنین بالای 40

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون بیان کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های سازمان انتقال خون برای جذب هرچه بیشتر بانوان شاخص اهدای بانوان شیب صعودی گرفته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش نشان می‌دهد اما این شاخص نسبت به جامعه مشارکت جوی بانوان ایرانی بسیار پایین است و هم اکنون بیش از 4 درصد اهدا کنندگان از بانوان هستند.

وی افزود: در حال حاضر پیشروترین استان‌ها در امر اهدای بانوان استان‌های خراسان شمالی با بیش از 9 درصد و استان‌های لرستان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با بیش از 7 درصد هستند.

حاجی‌بیگی ضمن تقدیر و تشکر از اهداکنندگان خون که حمایت از بیماران و سلامت خود و جامعه را در برنامه زندگی خود قرار داده‌اند، از مردم کشورمان به خصوص بانوان و جوانان دعوت کرد تا این ایام را که مصادف با سوگواری سرور شهیدان است و در آستانه نیم قرن اهدای خون با خدمات سازمان انتقال خون، سرآغازی برای تصمیم نجات بخش اهدای خون قرار دهند و به جمع اهدا کنندگان بپیوندند.